Artikler

Kunsten at skabe en visuel identitet – der viser, hvem du er, og hvad du vil

Har du brug for en visuel identitet til din nystartede virksomhed? Eller skal dit nuværende design opdateres? Det kan også være, at du skal have udviklet en visuel identitet til en serie produkter eller et tema, som knytter sig til din virksomheds design og øvrige produkter på en ny måde?

Indgangene kan være mange, men arbejdsprocessen for designeren er ofte den samme, når vi arbejder med opgaver om visuelle identiteter.


Vi stiller spørgsmål

Ord som ’analyse’ og ’strategi’ kan for nogle kunder lyde højtragende – eller tungt. Faktisk er det nogle af de ord, vi tænker som vigtige og afgørende, når vi udarbejder visuelle identiteter.

Vi vil sikre os, at vi forstår dig som kunde – og at vi derfor skaber noget, som passer til dig og din virksomhed og det, du vil kommunikere.

Vi spørger ind til, hvem du er. Hvem dine kunder eller stakeholders er, og hvordan du gerne vil opleves. Vi spørger om, hvilke emner/sider af din virksomhed du gerne vil have fremhævet. Og hvilke platforme du vil anvende.

Med den forståelse af din virksomhed, dit formål og dine ønsker kan vi begynde designprocessen. Det er nemlig forudsætningen for, at designløsningen kommer til at fungere for dig og din virksomhed.


Vi søger inspiration og tænker i flere retninger

Designeren har ofte allerede mange tanker og idéer efter de indledende samtaler og briefs – og disse idéer skal visualiseres. Nogle gange bare i streger, andre gange som moodboards. Vi søger inspiration i trends, stemninger, naturen, kunst, farveuniverser, best practise i kommunikationsløsninger og designuniverser.

Vores kunder arbejder ofte i ord, og vi arbejder i billeder. Ord skal omsættes til et visuelt udtryk, der opfylder alle mål og ønsker. Den visuelle identitet skal skabe en ny vision og give dig et rum at agere i som virksomhed – både online og med fysiske foldere, udstillingsmateriale m.m.

Inspirationen til opgaverne skal vi omdanne til et visuel udtryk. Vi udarbejder gerne flere retninger, fordi der altid er flere mulige løsninger, og fordi det giver et mere kvalificeret grundlag at vælge ud fra.


Medierne sætter rammen for designet

Virksomheders visuelle identiteter har brug for at være skalerbare, og de skal kunne moduleres og tilpasses den enkelte platform, fordi vores kommunikationskanaler er så mangfoldige – og bl.a. fordi de digitale medier har mange forskelligartede målgrupper.

At forstå din virksomhed er også at kende dine værktøjer, jeres workflow og produkter. Er du en virksomhed, der primært møder dine kunder på nettet, skal idéen til din visuelle identitet skabes omkring de online medier.

Er du derimod i en virksomhed, hvor din viden skal videregives i rapporter og publikationer, skal den visuelle identitet skabes med henblik på at virke i template-løsning i Office-pakken. Der er det vigtigt, at skabelonerne er gennemtænkte og funktionelle – og rammer jeres visuelle udtryk og ønsker til indhold.

Det giver dog stadig mulighed for at få professionelt designede publikationer og markedsføring, hvor indhold og udtryk kan målrettes individuelt i forhold til specifikke budskaber, målgrupper eller begivenheder.


Tæt samarbejde fra start til slut

Vi sikrer et tæt samarbejde fra start til slut. Vi taler sammen gennem hele processen. Vi udfordrer jer, vi lytter til jer, vi retter til og sikrer, at vi er enige undervejs. Det giver den bedste proces og det bedste resultat.

Der er en rivende udvikling i måden, hvorpå vi arbejder sammen, og i hvordan vores værktøjer skal virke. Et godt design kan være med til at effektivisere din hverdag og sikre, at I holder et højt professionelt niveau i jeres visuelle kommunikation. Godt indhold og professionelt udtryk skal gå hånd i hånd og virke, så dine kunder forstår dine budskaber og køber dine produkter eller ydelser. Det er en vej til succes.


Se nogle af vores løsninger på visuelle identiteter her.

7. december 2020