Artikler

Det gode håndværk er gået digitalt

Da pølsevognen fik sit gennembrud, frygtede mange at Frk. Jensens kogebog blev fortid. Alle ville holde op med at forberede deres eget måltid – vi ville indtage alle vores måltider i grillbaren og i pølsevognen. Sådan gik det ikke. I dag spiser vi masser af fastfood af høj kvalitet, butikkerne bugner af færdigretter, og de konkurrerer alle om, at det skal være det gode måltid. Vi kokkerer derhjemme med udsøgte råvarer. Det gode kokkehåndværk har måske aldrig stået stærkere end det gør i dag. 


Den samme udvikling har vores fag grafisk design også gennemgået. Vi har fået nogle nye teknologiske muligheder – computeren er blevet vores værktøj. Det gode håndværk understøttes i de fantastiske programmer, som vi anvender i vores daglige arbejde. Der er udsøgte skrifter, smukke farvepaletter, 3D-effekter, præfabrikerede ikoner, avancerede illustrationer og man kan blive ved. 


Det gode håndværk indeholder også en anden dimension. Det er forståelsen af den opgave, der skal løses og evnen til at skabe det gode brugbare design, der får historien til at leve og kommunikationen til at lykkes. 


Vi kan skabe den overraskende sammensætning af form og farver, effekter og illustrationer inspireret af et mønster i et butiksvindue, en følelse, en udstilling, kunst, arkitektur, kultur, mode, tendenser. Inspirationskilderne er mange. Ud fra vores inspiration og oplevelser i vores hverdag, i kombination med det gode håndværk, skaber vi i hver opgave den unikke løsning.


Når vi skaber noget nyt, står vi også på skuldrene af det, der allerede er skabt af godt grafisk design. For vi arbejder videre i den danske grafiske tradition, fornyer den og udvikler den. Og det kan vi, fordi vi kan vores håndværk.


Der er sket en kolossal udvikling i den grafiske tradition, fordi vores nye digitale værktøjer også giver os en masse nye muligheder. Vi kan udvikle nogle mere komplekse løsninger uden at tiden og produktionsomkostningerne bliver en barriere. Og så udvikler vi grafisk design til mange flere platforme end tidligere, fordi vi tilgår så meget af vores information via website og de sociale medier. Så vores løsninger skal fungere på disse platforme. 


Det giver også stadig plads til en coffee table book, et flot magasin eller en trykt strategi. Tryksagen kan nemlig stadig fortælle den gode historie og give dig en eksklusiv oplevelse med hjem i hænderne. 


Det gode håndværk er derfor forudsætningen for vores forretning. Og vores sidste måltid bliver ikke ved pølsevognen 🙂


25. april 2023