Artikler
I denne guide får du en kort introduktion til, hvordan du kan vælge de rigtige skabeloner til jeres mest oplagte og strategisk vigtige typer af kommunikations- og marketingmateriale.
Skabeloner er især velegnet til kommunikations- og marketingmateriale med ensartet indhold eller opbygning. Her er først de vigtigste typer af skabeloner, som du bør kende:
Basisdokumenterne i Word er fx skabeloner til al jeres korrespondance, notater, referater, dagsordner og lignende. Skabelonerne kan designes og programmeres som enkle dokumenter med jeres visuelle identitet. Det er let at udvikle en vifte af skabeloner til materialer, I selv skal kunne producere med kort varsel. Det kan være forsider til mapper, navneskilte til konferencer, invitationer og programmer til events.
Word-skabeloner er også velegnede til større rapporter og publikationer såsom årsrapporter, CSR-rapporter, produktbeskrivelser, kataloger og faktaark osv. Skabeloner til udgivelser kan tilføjes avanceret indhold som billeder, bokse, faktabokse, citater, infografikker, grafer og diagrammer, der sikrer et ensartet og professionelt udtryk hver gang. Indhold, der skabes i Word, Excel eller PowerPoint, kan anvendes på tværs af programmerne og platforme. Excel kan fx styles med fonte og farver fra din visuelle identitet, så dine diagrammer altid har den korrekte styling, når de trækkes ind i Word eller uploades på dit website.
Avancerede skabeloner kan anvendes til at effektivisere eller ligefrem automatisere de mere rutineprægede dele af kunderejsen. Det kan være blanketter, kontrakter eller omfangsrige dokumenter til udbud eller tilbud, der indeholder en blanding af specialproduceret og standardiseret indhold. Skabelonerne kan optimeres med avancerede funktioner, så de trækker indhold fra databaser og “alt det med småt” såsom juridiske forbehold og disclaimers, så det bliver et smart værktøj i dit daglige arbejde.
De tre kategorier har forskellige styrker og kan anvendes til at optimere forskellige dele af jeres virksomhed og kommunikationsbehov.
I bør investere i skabeloner dér, hvor I får den største positive effekt for jeres virksomhed – både i forhold til arbejdsproces og effektivisering. Før du starter et skabelonprojekt, bør du derfor overveje følgende spørgsmål:
De enkle skabeloner vil hurtigt kunne implementeres og anvendes af alle medarbejdere i virksomheden, mens de mere avancerede og effektive skabeloner kræver medarbejdere på superbrugerniveau og oplæring.
Hos BGRAPHIC er vi eksperter i at designe skabeloner til MS Office-pakken. Vi rådgiver og hjælper jer med at afklare, hvor avancerede skabeloner I rent faktisk har behov for. Vi designer skabelonerne, så de understøtter jeres kommunikation og marketing bedst muligt. Ring på 70 22 87 89 og hør mere om mulighederne.
Se eksempler på Word-skabeloner, vi har designet for andre virksomheder.
1. marts 2018