Artikler

Kan AI realisere vores kreative visioner?

Der har altid været opfindelser, som har revolutioneret verden. Hjulet, trykpressen og dampmaskinen, som alle har været med til at skubbe den teknologiske udvikling fremad. Og i vores tid er computeren, internettet og smartphonen kommet til som ny teknologi, der har forandret vores hverdag, arbejdsform, kommunikation og vores sociale liv.

Nu står vi igen med foden på et nyt trin op ad den teknologiske evolutionsstige: kunstig intelligens.

Kunstig intelligens (AI = artificial intelligence) er måske det mest hypede buzzword i øjeblikket. Alle taler om det, og ingen kan se enden på de fantastiske muligheder. Eller hvad det kan udvikle sig til i fremtiden. I stort set alle brancher overvejer man, hvordan AI kan implementeres og anvendes smartest muligt. Vores grafiske branche er ingen undtagelse. Sammenblandingen af kreativitet og teknologi åbner for mange nye muligheder og rejser samtidig en række spørgsmål om det kreative felt og de etiske konsekvenser.

Kunstig intelligens har allerede ændret måden, som vores grafiske designere arbejder på. Ny software med indbyggede AI-funktioner hjælper designerne med at optimere deres arbejdsgange, generere designforslag, billedbehandle smartere, afsøge nye muligheder, indsamle inspiration, visualisere data på nye måder og meget mere. Når vi anvender det rigtigt, kan det føre til mere målrettede og effektive designløsninger.

En af de mest spændende anvendelser af AI i grafisk design er Generativ Design. Her bruger designeren algoritmer til at skabe en række designmuligheder baseret på bestemte kriterier og begrænsninger, som bliver fodret (promptet) ind i systemet. Softwaren hjælper med at skabe en række eksempler og forslag, som fungerer som inspiration for designerens videre arbejde.

Det er her vigtigt at understrege ordet inspiration. For selv om vi anvender begrebet ”intelligens” om teknologien, er den ret beset bare et stykke dumt software. Avanceret – men dumt. Softwaren parerer ordrer og udfører kun de ting, den bliver bedt om. Algoritmen er ikke i stand til at tænke i kontekst, i følelser og intuition eller sågar i kulturelle nuancer – alle de ting, som en dygtig grafisk designer kan tilføre en intelligent designløsning via indsigt og kreative visioner. Derfor kan automatiseret brug af kunstig intelligens være et gyldent værktøj som inspirationskilde, men AI kan ikke overtage det grafiske håndværk eller erstatte den dygtige designer. Et godt design udføres stadig som en kreativ proces ved brug af alle de menneskelige faktorer, som ikke kan udskiftes med en digital algoritme.

I sidste ende skal vi mennesker jo stadig blive enige om, hvordan et billede eller en kampagne skal se ud. Det er noget vi fortæller computeren – ikke omvendt.

Brug af kunstig intelligens medfører samtidig en lang række etiske overvejelser. Spørgsmål om ophavsret, originalitet og selvfølgelig også hvem, der i sidste ende står bag softwaren eller platformen man anvender, er centrale elementer i debatten. Hvem ejer rettighederne til et design, der er genereret af en algoritme? Kender vi alle dens inspirationskilder, og hvor går den usynlige grænse mellem inspiration og plagiat? Kender vi de data, som algoritmen er trænet på? Og hvor går den moralske grænse for generering af visuelt indhold, som skal afspejle en virkelighed som måske slet ikke findes? Svarene på spørgsmålene er ikke nødvendigvis lette. Og der ligger mange overvejelser til grund for vores brug af AI.

Hos BGRAPHIC betragter vi AI som en samarbejdspartner, der kan hjælpe vores grafiske designere med at realisere flere tanker, idéer og visioner hurtigere. Det sparer tid, og åbner op for nye kreative retninger og nye muligheder for at eksperimentere. Så længe vi kan kontrollere input og output, og stadig holde os indenfor etikkens grænser, er AI med til at gøre designprocessen hurtigere, smartere og mere innovativ. Kunstig intelligens er selvfølgelig kommet for at blive, og er allerede nu et kraftfuldt og avanceret redskab i værktøjskassen, men det er stadig designernes kreative visioner og faglige professionalisme, der er den afgørende faktor i enhver designløsning.

Brugt med respekt, er AI den nye, gode kollega, der er med til at få tingene til at ske  🙂

22. november 2024