Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Visuel identitet

Stikord

Kunsten at skabe en visuel identitet – der viser, hvem du er, og hvad du vil

 

Har du brug for en visuel identitet til din nystartede virksomhed? Eller skal dit nuværende design opdateres? Det kan også være, at du skal have udviklet en visuel identitet til en serie produkter eller et tema, som knytter sig til din virksomheds design og øvrige produkter på en ny måde?

Indgangene kan være mange, men arbejdsprocessen for designeren er ofte den samme, når vi arbejder med opgaver om visuelle identiteter.


Vi stiller spørgsmål

Ord som ’analyse’ og ’strategi’ kan for nogle kunder lyde højtragende – eller tungt. Faktisk er det nogle af de ord, vi tænker som vigtige og afgørende, når vi udarbejder visuelle identiteter.

Vi vil sikre os, at vi forstår dig som kunde – og at vi derfor skaber noget, som passer til dig og din virksomhed og det, du vil kommunikere.

Vi spørger ind til, hvem du er. Hvem dine kunder eller stakeholders er, og hvordan du gerne vil opleves. Vi spørger om, hvilke emner/sider af din virksomhed du gerne vil have fremhævet. Og hvilke platforme du vil anvende.

Med den forståelse af din virksomhed, dit formål og dine ønsker kan vi begynde designprocessen. Det er nemlig forudsætningen for, at designløsningen kommer til at fungere for dig og din virksomhed.

 

Vi søger inspiration og tænker i flere retninger

Designeren har ofte allerede mange tanker og idéer efter de indledende samtaler og briefs – og disse idéer skal visualiseres. Nogle gange bare i streger, andre gange som moodboards. Vi søger inspiration i trends, stemninger, naturen, kunst, farveuniverser, best practise i kommunikationsløsninger og designuniverser.

Vores kunder arbejder ofte i ord, og vi arbejder i billeder. Ord skal omsættes til et visuelt udtryk, der opfylder alle mål og ønsker. Den visuelle identitet skal skabe en ny vision og give dig et rum at agere i som virksomhed – både online og med fysiske foldere, udstillingsmateriale m.m.

Inspirationen til opgaverne skal vi omdanne til et visuel udtryk. Vi udarbejder gerne flere retninger, fordi der altid er flere mulige løsninger, og fordi det giver et mere kvalificeret grundlag at vælge ud fra.

 

Medierne sætter rammen for designet

Virksomheders visuelle identiteter har brug for at være skalerbare, og de skal kunne moduleres og tilpasses den enkelte platform, fordi vores kommunikationskanaler er så mangfoldige – og bl.a. fordi de digitale medier har mange forskelligartede målgrupper.

At forstå din virksomhed er også at kende dine værktøjer, jeres workflow og produkter. Er du en virksomhed, der primært møder dine kunder på nettet, skal idéen til din visuelle identitet skabes omkring de online medier.

Er du derimod i en virksomhed, hvor din viden skal videregives i rapporter og publikationer, skal den visuelle identitet skabes med henblik på at virke i template-løsning i Office-pakken. Der er det vigtigt, at skabelonerne er gennemtænkte og funktionelle – og rammer jeres visuelle udtryk og ønsker til indhold.

Det giver dog stadig mulighed for at få professionelt designede publikationer og markedsføring, hvor indhold og udtryk kan målrettes individuelt i forhold til specifikke budskaber, målgrupper eller begivenheder.

 

Tæt samarbejde fra start til slut

Vi sikrer et tæt samarbejde fra start til slut. Vi taler sammen gennem hele processen. Vi udfordrer jer, vi lytter til jer, vi retter til og sikrer, at vi er enige undervejs. Det giver den bedste proces og det bedste resultat.

Der er en rivende udvikling i måden, hvorpå vi arbejder sammen, og i hvordan vores værktøjer skal virke. Et godt design kan være med til at effektivisere din hverdag og sikre, at I holder et højt professionelt niveau i jeres visuelle kommunikation. Godt indhold og professionelt udtryk skal gå hånd i hånd og virke, så dine kunder forstår dine budskaber og køber dine produkter eller ydelser. Det er en vej til succes.

 

Se nogle af vores løsninger på visuelle identiteter her.

 

Offentlig innovation breder sig i Norden

 

Det er dejligt at se, når frugterne af ens arbejde er brugbare og er til glæde for andre. Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken flere gange.

I den offentlige sektor arbejdes der løbende på at finde nye, smarte løsninger, der kan optimere og lette medarbejdere og borgeres hverdag. Innovationen kan dreje sig om alt – og blandt idéerne kan fx nævnes delebusser, robot-cykelstativer, frivillige vågekoner samt LED-lys i gadelamper.

Center for Offentlig Innovation (COI) arbejder for at øge kvalitet og effektivitet i den offentlige sektor gennem innovation. Det handler om at finde innovative løsninger – og så handler det om at dele, låne og tilpasse, så de samme løsninger kan bruges på tværs af sektorer og fagområder i hele den offentlige sektor. Og nu også på tværs af landegrænser.

Innovationsbarometeret tager til udlandet

COI har udarbejdet et innovationsbarometer, som fører statistik over innovation i den offentlige sektor i Danmark. Da barometeret udkom i 2015, var det det første af sin art i verden.

Andre lande i Norden har nu taget innovationsbarometeret til sig. Både Norge, Sverige, Island og Finland er i fuld gang med innovationsarbejdet – og med at føre statistik over alt det gode, de gør.

BGRAPHIC har udarbejdet designet til COI’s visuelle identitet og også til innovationsbarometeret. Og nu har vi også assisteret flere af landene i forbindelse med deres innovationsbarometre. De har modtaget design, der passer specifikt til deres udtryk og ønsker – og derudover anvender de en del af det eksisterende design fra COI. På den måde fungerer designet ligesom de innovative idéer – der deles, lånes og tilpasses :-)

Det er glædeligt, at innovationen breder sig – og det er glædeligt, at BGRAPHICs design gør det samme :-)

Læs mere om innovationen i Norge, IslandSverige og Finland – samt i Danmark hos Center for Offentlig Innovation.

Nye udgivelser i nyt design

 

Inden for de sidste måneder har vi udviklet nyt design til alle Danmarks Evalueringsinstituts (EVA) udgivelser, redskaber og præsentationer.

At udarbejde et nyt design foregår altid i god dialog med kunden. Sammen gennemgår vi udfordringer og ønsker. Vi undersøger markedet, konkurrenter, designtendenser – og lytter. På den baggrund udarbejder vi et design, som udvikler kundens brand, inspireret af designtendenser og tilpasset modtagere, og hvad EVA ønsker at kommunikere og stå for som virksomhed. Alt i alt en vigtig opdatering af brandidentitet og visuelt udtryk, der understøtter virksomhedens strategi og udvikling.

Nye tiltag, nyt design

Det nye design er blevet rigtig godt modtaget af EVA’s medarbejdere og er med til at understøtte den formidlingsopgave, der ligger i alle de produkter og redskaber, EVA udvikler. EVA søger hele tiden at optimere deres kommunikation i de relevante kommunikationskanaler. De anvender mange sociale medier og møder deres målgruppe, hvor de i øvrigt er til stede. Det fungerer optimalt, og giver EVA gode resultater.

Læs mere om designløsningerne, og se billeder i vores case

 

Logo for PRO-sekretariatet

 

PRO-sekretariatet er et nyoprettet sekretariat i Sundhedsdatastyrelsen. Deres arbejde omhandler patientrapporterede oplysninger, udfyldt via spørgeskema, som anvendes i dialog mellem patient og kliniker.

Det er et nyt og super spændende område, hvor vores sundhedsdata fremover kommer til at være en del af vores dialog med lægen. Det kan fx være ved, at man løbende selv rapporterer data ind med en udvikling over en periode, fx vægt, blodtryk, tilstand ved brug af medicin, data i forbindelse med genoptræning, fx minutters gang/løb eller cykelafstand/tid og lignende. Data anvendes både i forhold til dig som borger/patient og din dialog med lægen – og så kan data jo også anvendes i forskningssammenhænge.

 

Vores design

BGRAPHIC har udarbejdet logo for PRO-sekretariatet. Logoet vil blive anvendt af parterne bag projektet: regeringen, Danske Regioner og KL.

Designet af logoet illustrerer borgeren i dialog med lægen. Baggrunden med cirklerne illustrerer de data, som indrammer patientens tilstand og danner baggrund for det overblik, som patient og læge får på borgerens situation via de indrapporterede data.

Det er et super spændende projekt at følge, og det er fascinerende, hvad man efterhånden kan med data og de tekniske muligheder, der hele tiden udvikles.

Læs mere om PRO-sekretariatet og deres arbejde på www.sundhedsdatastyrelsen.dk

 

Nyt logo og ny identitet til University College Sjælland

University College Sjælland (UCSJ) er en af Danmarks syv professionshøjskoler og breder sig med deres seks, snart syv, campusser over hele region Sjælland.

UCSJ er i rivende udvikling og har brug for at markere sig med større synlighed og gennemslagskraft. Derfor har de valgt at få et nyt navn, og BGRAPHIC har designet nyt logo og udviklet ny visuel identitet. Det nye navn er Professionshøjskolen Absalon.

 

Hvorfor Absalon?

Navnet er valgt, fordi Absalon var sjællænder, og fordi væsentlige aftryk fra ham og hans familie stadig er til stede i regionen. Han skabte udvikling og fremgang, og han var kendt for at være både jordnær og visionær – og en markant samfundsfornyer grundfæstet i stærke traditioner. Der er derfor en linje mellem Absalon og UCSJ’s ambitioner.

 

Vores designproces

Ud fra det nye navn, research og samtaler med UCSJ – og med fokus på den vision, UCSJ har for fremtiden – har BGRAPHIC udarbejdet et stærkt logo, som både skaber opmærksomhed, viser styrke og udtrykker, at Absalon er en markant spiller i uddannelsesuniverset.

Stilmæssigt har vi fokuseret på at skabe et markant og enkelt udtryk. Typografisk og visuelt spiller designet på et internationalt campus-look. Absalon er rød; symboliserer det visionære og det varme. Logoet kan tilmed fungere digitalt i en animeret udgave.

”Det har været en super spændende og effektiv proces”, siger designchef Kathrine Raunkjær fra BGRAPHIC. ”Vi fik ret hurtigt funderet de elementer, der er brug for i et godt design. Vi havde også en meget effektiv godkendelsesproces med UCSJ, der gjorde det muligt at lancere i løbet af 4 uger”.

 

Vi hjælper med at sprede dit budskab

”Vi har udarbejdet en kort video med rektor Camilla Wang til lanceringsdagen til både studerende, medarbejdere og øvrige interessenter. Sammen med gimmicks såsom akrylbogstaver i nøgleringe, små informationsfoldere samt balloner og skønne madretter i kantinen skabte lanceringen opmærksomhed og en masse omtale. UCSJ har postet små film fra dagen på Instagram under hashtagget #PHabsalon, så det nye logo har allerede fået en super start.

Det nye navn er lanceret nu, men det træder først i kraft ved studiestart efter sommerferien.

Innovative visitkort til COI

Der opstår nye standarder for visitkort. De skal naturligvis indeholde din kontaktinformation. Efterhånden kan du faktisk forkorte informationen og evt. undgå den fysiske adresse – fordi verden er meget mere digital, og det er online, du ”mødes” med dine samarbejdspartnere.

Hvis du undgår den fysiske adresse – så behøver du ikke at få nye visitkort, når du flytter. Dine kontakter kan altid gå ind på dit website eller i din mailsignatur og se, hvor virksomheden fysisk holder til.

 

Skab opmærksomhed med innovative visitkort

For Center for Offentlig Innovation (COI) har vi tænkt kreativt og innovativt i designet på deres nye visitkort. Hvert visitkort har personlige og sjove infografikker, som er tilpasset hver medarbejder. Visitkortene er både med til at understøtte COI’s brand og den enkelte medarbejders personlighed, kompetencer og interesser. Det giver max effekt, når du udleverer kortene og skaber en super start på en god dialog – nærmest samleobjekter for dine kontakter :-)

 

Vi designer den helt rigtige løsning til dig

BGRAPHIC kan udvikle en unik designløsning til dig. Vi hjælper dig til at få kvaliteten i top på den fysiske produktion. Det første indtryk skal udstråle kvalitet, og du vil få præsenteret din virksomhed professionelt og tjekket. Vi kan altid udvikle et design, der understøtter din forretning, og vi kan hurtigt få en løsning i mål for dig og din virksomhed.

For større virksomheder kan vi lave et programmeret setup, hvor du løbende kan bestille og genbestille visitkort online. Du kan få færdigtrykte visitkort leveret på 1-2 arbejdsdage. Og du kan bestille i mindre oplag – fx 100 stk. pr. medarbejder – i forskellige sprogversioner, hvis I rejser meget rundt internationalt.

Ring til os på 70 22 87 89, og hør mere om de mange muligheder :-)

Du kan se flere billeder af COI’s visitkort og visuelle identitet på vores case om COI