Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Tips

Stikord

Får du det optimale ud af din corporate tilstedeværelse på de sociale medier?

Mange virksomheder er til stede på de sociale medier. Det kan være et rigtig godt sted at kommunikere med kunder, potentielle kunder og stakeholders, fordi de alligevel befinder sig dér. Og det er et vigtigt kriterie, når du vil opnå en succesfuld kommunikation – at møde kunderne, hvor de er.

Er det så LinkedIn, Instagram, Facebook eller Twitter, du skal anvende? – eller flere af dem? Vælg de kanaler, hvor potentialet er størst for at møde netop dine kunder og stakeholders, og kommunikér professionelt og ofte, så dine kunder oplever dine sociale medier som aktive og informative.

Her får du BGRAPHICs fem tips til, hvordan du kan få det optimale ud af din tilstedeværelse på de sociale medier.

1. Lav en kommunikationsstrategi for SoMe

De medarbejdere, der skal arbejde med indlæg til de sociale medier, er som oftest selv aktive på en eller flere af kanalerne, og de har en god fortrolighed med medierne og den hurtige og uhøjtidelige kommunikationsform.

Men det er alligevel vigtigt at have udarbejdet en kommunikationsstrategi. For at sikre, at I alle er enige om, hvor, hvorfor og hvordan I agerer på jeres kanaler.

Med en strategi sætter du ord på, hvad jeres behov og ønsker er for jeres tilstedeværelse på de sociale medier.

Strategien skal beskrive, hvordan I skal få kunderne knyttet til jeres virksomhed, hvordan I skal få dem til at følge jer samt engagere sig med likes, kommentarer eller delinger af indlæg. For eksempel kan du over tid optimere din corporate kommunikation og skabe en større skare af følgere på de sociale medier ved at linke til nyheder på dit website. Du opnår større trafik på dit website og bedre kendskab til din virksomheds ydelser, tiltag eller produkter.

Strategien beskriver samtidig også, hvornår og hvor ofte I ønsker at udgive indlæg. Det kan fx være i forbindelse med lancering af din virksomheds årsregnskab og CSR-rapport, det kan være offentliggørelsen af en publikation. Det kan være i forbindelse med lancering af en ny ydelse eller et nyt produkt. Eller blot for at skabe opmærksomhed på din virksomheds spændende ydelser eller dygtige medarbejdere.

Er der flere medarbejdere, der skal dække arbejdet med din virksomheds tilstedeværelse på de sociale medier, er det også vigtigt at have en klar rollefordeling.

Det er en god idé at starte med at udvikle kommunikationsstrategien. Når den først er udarbejdet, kan I løbende opdatere den, hvis I fx oplever nye behov, nye ønsker fra kunder og stakeholders, eller hvis I ønsker tilstedeværelse på nye sociale medier.

2. Vær til at få fat i

Når du har en virksomhedsprofil på de sociale medier, så forventer kunder, at du er til stede og til at få fat i. At du svarer på deres henvendelser – og ikke i løbet af nogle dage eller uger. Det skal ske inden for kort tid – helst inden for få timer. For tempoet er ofte højt på de sociale medier, og man falder som bruger hurtigt for at give det næste indlæg et klik. Så det handler om at skabe et godt indtryk, mens du har chancen.

3. Husk at udgive indlæg ofte

Der skal ske noget på din profil for at skabe opmærksomhed. Det er vigtigt, at du jævnligt dukker op i kundernes feed, da det øger muligheden for, at kunden husker dig, og aktivt tilvælger dine ydelser, når behovet opstår.

Og når en kunde kommer ind på din profil, vil de få et positivt indtryk af din virksomhed, hvis de kan se, at du ofte udgiver indlæg. Og at du er til stede ved fx at svare på henvendelser.

4. Ha’ en professionel profil

Tilstedeværelse er dog ikke nok. Ligesom med dit website, dit visitkort, din præsentation og din egen fremtræden er førstehåndsindtrykket vigtigt, når du møder kunderne. Dit brand skal fremstå professionelt og i et klart visuel sprog.

Profilbillede og coverbillede skal passe til den enkelte kanal og være en del af jeres visuelle brand. Billederne er nemlig ofte det første, kunderne ser, så de skal med det samme kunne genkende dig og din virksomhed.

5. Giv dit indhold tyngde ved at give noget af dig selv

At have en strategi for, hvornår du udgiver, at være til stede og at se professionel ud, er ikke nok, hvis du ikke har dit hjerte med. Du skal have lyst til at dele. Du skal være ærlig og reel. Og både tekst og det visuelle er afgørende.

Du skal fortælle og dele den spændende historie, den overraskende vinkel, den gode idé eller måske endda det gode køb. Kunden skal føle, at dit indhold har tyngde, er relevant og interessant. De skal føle sig talt til. At du forstår, hvem de er, og hvad de har brug for.

Hav fokus på, hvad du gerne vil opnå. Måske du gerne vil tiltrække nye, dygtige medarbejdere, have flere og nye kunder, sælge mere, informere om et vigtigt budskab, som skal nå ud til borgerne. Vinklerne for kommunikationen kan være mange. Så hold fokus på, hvad du vil sige: højt, klart og tydeligt.

Derudover er det en god idé altid at tilføje noget visuelt til din tekst. For når kunderne scroller igennem deres feed, skal de fanges af netop dit indlæg. Det er billedet, infografikken eller en video, der highlighter dit indhold. Og det er en god idé at variere mellem de visuelle virkemidler, så modtagerne overraskes af budskaberne i et varieret udtryk.

Det er også vigtigt, at kvaliteten er i top. At billederne er af god kvalitet, beskåret til formatet, og at de passer til dit brand og tonen i din virksomhed. Og hvis du fx sikrer, at dit logo er til stede i grafikken, og at farverne er fra din farvepalette, kan modtagerne hurtigere afkode og genkende dig i indlægget.

Alt dette skal gøre, at kunderne har lyst til at følge dig på de sociale medier. At de har lyst til at læse og like dine indlæg og evt. kommentere og på andre måder engagere sig i dine indlæg. Og på denne måde får et tættere forhold til din virksomhed, så de fx benytter sig af dine ydelser og taler godt om dig til andre.

Sådan kan vi hjælpe dig

Hos BGRAPHIC udarbejder vi materiale til de sociale medier for mange af vores kunder. Vi har primært fokus på den corporate kommunikation og præsentation af din virksomhed og dine tiltag.

Vi kan hjælpe dig i gang med opstart på de sociale medier, og så kan du selv overtage den løbende kommunikation og drift, når du bliver fortrolig med de forskellige platforme. Vi kan også træde til, hvis du mangler tid, og så varetager vi upload af indlæg for dig.

Nogle kunder får hele pakken: Vi skaber en kommunikationsstrategi, vi hjælper med idéoplæg, udarbejder det grafiske materiale og hjælper med løbende at uploade indlæg i et tidsinterval, som vi har aftalt med kunden. Andre kunder har brug for enkelte af ovenstående elementer, og så hjælper vi med det. Vi hopper på opgaven netop dér, hvor du har brug for det.

Kontakt os for at høre mere om, hvad vi kan gøre for dig :-)

Få innovative og indbydende messestande, der tiltrækker dine gæster

 

For at sikre, at du og din virksomhed får en positiv og succesfuld oplevelse, når I deltager i en konference, messe eller udstilling, er der en række elementer, der skal spille.

Det er vigtigt, at du rammer din målgruppe med din konference- eller messestand. Og at du fremstår professionel og tydeligt signalerer, hvem du og din virksomhed er, og hvad I står for.

Her er 4 tips til, hvad du og din virksomhed især skal tænke over for at sikre, at de besøgende på messen vælger at komme hen til din stand:

 

1. Hvad handler konferencen om, og hvem er jeres målgruppe?

Hvem er deltagerne på konferencen, og hvad er jeres ønsker til, hvem I skal tiltrække med jeres stand? Det har stor betydning for udarbejdelsen af en stand.

Er I fx på karrieremesse, hvor I introducerer studerende og nyuddannede til jeres virksomhed vha. ”employer branding”? Er det en B2B-konference (business to business) eller en B2C-konference (business to consumer)?

Jo mere præcise I er på, hvem I skal tale til, jo tydeligere kan vi sætte en stand sammen, som kommunikerer det rette budskab til den rette målgruppe.

 

2. Hvor meget plads er der til din stand?

Den information er vigtig, når vi skal komme frem til, hvilket materiale standen skal bestå af, og hvordan den skal udføres.

Ønsker I – og er der plads til – at folk kan sidde ned? Skal de læse information på væggene eller på roll-up-bannere, eller skal de have materialer ”to go” i form af fx en flyer eller brochure?

Skal I have et eller flere højborde, skal I have en præsentation til at køre på en tv-skærm, skal I have standere til brochurer eller merchandise?

Nogle stande skal kunne ”stå alene” – altså fungere uden medarbejdere til stede. Andre er mere medarbejderbårne, hvor en pointe med standen er, at de besøgende kan møde medarbejdere, stille spørgsmål, få hjælp osv.

Nogle stande kan være meget avancerede og stadig have høj fleksibilitet i, hvordan de kan stilles op. Nogle skal kunne genbruges i forskellige arealer ved forskellige events. Samme koncept kan evt. anvendes på arealer fra 6 kvm til 16-20-30-50-100 kvm.

 

3. Skal der tænkes ud af boksen, eller skal I have en klassisk stand?

Afhængig af emnet for konferencen kan det være, at I skaber mest omtale og positive tilkendegivelser ved at have en anderledes stand. En messestand skal naturligvis matche jeres brand og visuelle identitet, og så skal konceptet samtidig være indbydende, innovativt og tiltrække de besøgende på messen.

Effekterne kan både være af teknisk art eller mere iscenesat sammen med medarbejderne på standen – det kan fx være interaktivt med lys eller knapper, man skal trykke på. Eller det kan være med VR-briller, som de besøgende kan tage på og fx komme på en virtuel tur i din virksomhed, i produktet eller omgivelserne.

Det er altid godt via konceptet på standen at hjælpe medarbejderne med at kickstarte snakken med kunderne på en nem måde med en aktivitet. Så kommer dialogen hurtigere i gang.

Skal der være andre aktiviteter på standen, fx en scene til foredrag, en konkurrence, en fysisk aktivitet, et møderum, et aflukke til personlige effekter, kaffemaskine, podier til produkter, særlige gimmicks, minibuffet med kager, frugter, juicebar? Der er så mange muligheder for at skabe et godt indtryk for dine gæster på standen.

Du og din virksomhed skal tage stilling til, hvilken form for stand der tiltrækker netop de besøgende, I ønsker at tiltrække – og som samtidig på bedste vis præsenterer og er rammende og velfungerende for jeres brand. Vi har masser af muligheder og kan rådgive dig om den bedste løsning for dig og din virksomhed.

 

4. Hvad er jeres budget til opgaven?

Budgettet er af afgørende betydning. Det sætter rammen for omfanget af projektet. Vi vil altid tænke i, hvordan vi bedst kan udføre opgaven og få mest mulig effekt for pengene. Det er ærgerligt at drømme stort for efterfølgende at finde ud af, at det slet ikke er muligt. Så det er en god ide at afstemme forventninger med priser med det samme, så drømmene forbliver realistiske.

Husk dog på, at standmoduler kan genbruges med nyt udtryk fra konference til konference. Det betyder, at I i det lange løb kan spare penge, hvis I investerer i gode, solide standmoduler.

 

Tag designerne med på råd

BGRAPHIC har stor erfaring med at udtænke kreative løsninger i small, medium og large. Så vi kan hjælpe til, så vi helt fra starten kommer frem til den bedste løsning for jer, og vi kan bidrage med sparring undervejs i processen – også når det kommer til opsætning på dagen.

I kender bedst jeres egen virksomhed, så jeres viden, ønsker og behov er uvurderlige – og med vores knowhow kan vi sammen nå over målstregen.

 

Bliv inspireret af messe- og konferencestande, som vi har designet for andre kunder