Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Tips & Tricks

Stikord

Styrk din visuelle kommunikation med video

 

Skal du præsentere noget nyt for dine kunder? Skal du forklare et produkt eller en service? Der er mange måder, du kan nå dine kunder – og video har mange fordele.

  • På en kort og enkel måde kan du fange modtageren og forklare komplicerede budskaber med en kombination af tekst, illustration, speak og levende billeder.
  • Korte teasere og videoer er noget af det, der tiltrækker mest opmærksomhed, klik og delinger på de sociale medier – hvor du kan møde dine kunder både inden for og uden for arbejdstiden.
  • Længere præsentationsvideoer kan være den perfekte indledning til din PowerPoint-præsentation eller give et hurtigt og professionelt indtryk af virksomheden på dit website.
  • Du behøver ikke nødvendigvis gå all in med en video. Små, enkle animationer kan også fange opmærksomheden og illustrere centrale pointer på en velfungerende og professionel måde.
  • Videoer kan desuden løfte hele din virksomheds kommunikationsindsats, fordi de kan anvendes på alle digitale platforme, infoskærme og messestande m.m.

Vi kan hjælpe dig gennem hele processen

Vi kan give dig grundig rådgivning i, hvordan du når dine kommunikationsmål mest effektivt med video – eller springe til og hjælpe dig dér, hvor du har brug for det.

Vores proces kan fx se således ud:

  • På et opstartsmøde finder vi frem til den video- eller animationsløsning, der passer bedst til dit behov og budget.
  • Vi udarbejder et visuelt koncept og storyboard. Efterfølgende skriver vi manuskript til tekster og/eller speak i samarbejde med dig.
  • Vi udvikler og designer det illustrative univers, så det passer ind i jeres eksisterende visuelle identitet.
  • Hvis det er relevant, samarbejder vi med dygtige filmfotografer eller motion graphic-designere.
  • Vi sørger for speak, undertekster og baggrundsmusik, hvor det er relevant.
  • Til sidst redigerer og versionerer vi videoen, evt. med tekstning, så den er optimeret til de forskellige formål og platforme, du ønsker.

Og så har du en eller flere færdige videoer klar til brug :-)

Mulighederne er mange. Vi guider dig på vej og hjælper med at tage de rigtige beslutninger for dit brand og dit visuelle koncept. Så du kommer i mål med dine vigtigste budskaber.

Klik her for at se eksempler på videoer, vi har udviklet for bl.a. Movia, Rambøll og Sundheds- og Ældreministeriet.

 

Fire tips til bedre og mere engagerende årsrapporter og CSR-rapporter

1. Sørg for, at basis er i orden

Logo, layout, infografik og billeder bør naturligvis være flotte og passe ind i virksomhedens øvrige kommunikation. En professionelt designet og produceret rapport øger chancen for, at jeres vigtigste stakeholders får lyst til at læse den. Hvis det gode førstehåndsindtryk så bliver fulgt op af en god læseoplevelse, hvor storytelling og design forstærker hinanden, fascinerer og pirrer nysgerrigheden, vil stakeholders helt naturligt læse længere og huske mere.

Vi vil meget gerne sparre med jer om, hvordan jeres årsrapport eller CSR-rapport kan understøtte de budskaber og den brand personality, som I ønsker, samt hjælpe jer med at opbygge en billedbank med inspirerende og smukke fotos, der kan anvendes hele året rundt på tværs af alle platforme.

Hvis I har brug for en mere enkelt løsning, kan vi også hjælpe jer med at designe en skabelon i Word, så I selv kan ændre indholdet helt frem til deadline. Det har vi fx gjort for KMD.

2. Vælg et teknologisk ambitionsniveau og udnyt mulighederne bedst muligt

De fleste virksomheder har hovedsageligt årsrapporter og CSR-rapporter liggende som pdf-fil til download fra websitet og udgiver et mindre oplag på papir. Du kan yderligere udnytte de digitale muligheder for at skabe en mere engagerende læseoplevelse med animationer, videoer og evt. lyd.

I kan også vælge at skifte til ePub, der er optimeret til mindre skærme. Eller tage springet til mikrowebsites, hvor du kan linke direkte til undersider fra sociale medier, lade de besøgende vælge, hvad de finder mest spændende – og tracke, hvad folk rent faktisk læser, så du kan dokumentere effekten af kommunikationsarbejdet.

Den interaktive poster, som vi designede til EVA’s årsberetning 2016, er et godt eksempel på, hvordan man kan præsentere de vigtigste resultater på en let og indbydende måde ved at kombinere præsentationsvideo, illustration, interaktivitet og hyperlinks til dybdegående information.

3. Find ud af, hvad I gerne vil have fremhævet

Er der nogle resultater, I er særligt stolte af? Det er her den visuelle energi skal lægges med specialdesignede infografikker, animationer, videoer eller lignende, så de er ekstra iøjnefaldende og nemme at huske.

Til udgivelsen State of the Nation for Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) har vi fx designet en animeret infografik med en dryppende vandledning, der fanger øjet og understreger problemerne med massivt vandspild i Danmark.

4. Tænk årsrapporten ind i en større helhed

Årsrapporter og CSR-rapporter udkommer jo én gang om året :-) Hos BGRAPHIC sætter vi en ære i at rådgive dig om, hvordan du får mest muligt ud af de penge, du investerer i dine rapporter:

På kort sigt kan inspirerende infografikker og indhold fx genbruges til at skabe positiv opmærksomhed på sociale medier og øge chancen for, at jeres pressemeddelelser bliver taget af journalisterne.

På længere sigt kan grafikelementer udviklet til årsrapport og CSR-rapport anvendes til at løfte virksomhedens øvrige kommunikation. Infografikker med gode virksomhedsresultater kan få et langt liv på jeres website, i firmapræsentationer (fx i PowerPoint, Prezi eller brochurer) og som en del af employer branding.

Se eksempler på infografikker og piktogrammer, som BGRAPHIC har udarbejdet for forskellige kunder. De kan nemt anvendes på tværs af forskellige kommunikations- og marketingmaterialer, eller de kan deles op i serier af mindre infografikker, der er velegnede til at dele på sociale medier.

 

Du er altid velkommen til at ringe til os, hvis du er blevet inspireret, vil høre mere eller ønsker, at vi hjælper dig med at optimere jeres næste årsrapport eller CSR-rapport :-)

 

Læs mere:

Har du svært ved at overbevise ledelsen om at prioritere årsrapporten? Se vores fire tips til, hvordan du får design og kommunikation på budgettet.

Overvejer du at få udviklet et mikrowebsite? Vi anbefaler WordPress, men kan sagtens producere websites med andre platforme, hvis du ønsker det.

Har du sat design og kommunikation på budgettet?

 

Godt design vil gøre din virksomheds kommunikation mere professionel, nemmere at forstå og styrke jeres forretning. Men det kræver, at der bliver sat penge af til det i god tid. Her er vores fire tips til, hvordan du får nyt og bedre design på budgettet

1. Lav en liste med det design eller kommunikationsmateriale, du ønsker at få opdateret eller udviklet

  • Lav en kort vurdering af positive effekter for jeres kunder eller jeres dialog med kunderne.
  • Lav en kort vurdering af negative effekter ved at fortsætte som hidtil.

2. Tal med de mennesker, der har daglig kontakt med kunder og brugere, og tilføj deres feedback til listen

  • Det kan fx være, at I får de samme spørgsmål igen og igen, der kan besvares med en infografik, en video eller løses med en opdatering af hjemmesiden?
  • Det kan også være, at jeres kunde- eller brugersupport får de samme spørgsmål, hvilket tyder på, at jeres vejledninger trænger til en opdatering?
  • Eller måske savner sælgerne nyt præsentationsmateriale – digitalt eller trykt?

3. Prioritér listen, og find de gode argumenter

  • Gennemgå dine vurderinger af positive og negative effekter, og prioritér designønskerne efter, hvordan de passer ind i organisationens overordnede mål.
  • Overvej, hvordan den ønskede fornyelse af design og kommunikation kan kobles sammen med vigtige prioritetsområder, og om der kan findes finansiering på eksisterende budgetter.

4. Tal med BGRAPHIC og få et uforpligtende tilbud

Vi lægger vægt på at rådgive dig om, hvilke visuelle og kommunikative virkemidler, der vil få jer til at fremstå overbevisende og professionelt samt styrke jeres forretning.

Du er derfor altid meget velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for input til jeres marketing- og kommunikationsbudgetter: Ingen opgave er for lille eller for stor :-)

 

Sådan får du succes som selvstændig

 

Det kan være skræmmende, grænseoverskridende og nervepirrende at starte som selvstændig. Samtidig kan det dog også være spændende, fantastisk og befriende!

Går du og overvejer, om du skal starte op for dig selv? Birgitte Vestergaard, direktør hos BGRAPHIC startede op som selvstændig for 17 år siden. Og det går stadig forrygende!

Her får du Birgittes fem råd til, hvordan du får succes som selvstændig virksomhed:

1. Plej netværket

Opgaverne kommer, hvis du sørger for at holde dit netværk ved lige og blive ved med at udbygge det. En anbefaling fra en glad kunde eller kollega er fantastisk, og derfor opstår mange opgaver gennem netværket. Mange opgaver kommer fra 2., 3. eller 4. led i dit netværk.

 

2. Bevar overblikket

Det gælder både i dit arbejdsliv og dit privatliv. Som selvstændig kan det være svært at holde styr på, hvornår man arbejder, og hvornår man er privat. Men det er vigtigt at skelne. Det giver en effektiv arbejdsdag, når du arbejder – i løbet af dagen. Og du har ro, når du har fri. Alle skal lade op indimellem.

 

3 : Hold gejsten oppe

Og tillad dig selv en offday. Ingen mennesker er supermennesker, og det er helt normalt, at nogle dage er hårdere end andre. Det er okay! I morgen er det en ny dag, med mulighed for ny energi!

 

4 : Tænk stort

Du skal være realistisk, men du skal samtidig turde tænke stort! Det her er din chance for at skabe en fed virksomhed, lave det, du brænder for, skabe fantastiske løsninger!

 

5 : Få hjælp

Sørg for at få hjælp, før du går omkuld. Det er okay at bede andre mennesker om hjælp. Selvom du er selvstændig, behøver du ikke at kunne alt. Husk at mærke efter, hvad du har brug for. Du kan ansætte dygtige medarbejdere, eller du kan booke hjælp af freelancere til lige dét, du har brug for. Det er fantastisk at arbejde sammen med andre, og du får gode input på dine løsninger.

 

Vi hjælper mange iværksættere

I BGRAPHIC møder vi hele tiden iværksættere. Vi har løbende gang i design af nye logoer, visitkort og websites til nye virksomheder. Ofte kombineret med en SoMe-strategi, så du kommer godt fra start på de sociale medier. Og ofte kombineret med en god og enkel PowerPoint-skabelon, så du nemt kan komme ud og demonstrere, hvad din nye virksomhed kan tilbyde. Det er altid en spændende proces at være med til at forme en forretning.

I mange tilfælde har vi også et sparringsmøde og en workshop i opstarten, hvor vi hjælper med at organisere ydelser eller produkter, definere virksomhedens målgrupper og kommende kunder, samt hjælpe med prissætning af ydelser og struktur på driften af virksomheden.

Går du og drømmer om at blive selvstændig? Så bare få startet! Du kan hurtigt komme ud over stepperne. BGRAPHIC designer gerne en startpakke til dig. Vi vil altid gerne hjælpe nye virksomheder i gang. Ring på 70 22 87 89, og så snakker vi om det hele.