Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Strategi

Stikord

Får du det optimale ud af din corporate tilstedeværelse på de sociale medier?

Mange virksomheder er til stede på de sociale medier. Det kan være et rigtig godt sted at kommunikere med kunder, potentielle kunder og stakeholders, fordi de alligevel befinder sig dér. Og det er et vigtigt kriterie, når du vil opnå en succesfuld kommunikation – at møde kunderne, hvor de er.

Er det så LinkedIn, Instagram, Facebook eller Twitter, du skal anvende? – eller flere af dem? Vælg de kanaler, hvor potentialet er størst for at møde netop dine kunder og stakeholders, og kommunikér professionelt og ofte, så dine kunder oplever dine sociale medier som aktive og informative.

Her får du BGRAPHICs fem tips til, hvordan du kan få det optimale ud af din tilstedeværelse på de sociale medier.

1. Lav en kommunikationsstrategi for SoMe

De medarbejdere, der skal arbejde med indlæg til de sociale medier, er som oftest selv aktive på en eller flere af kanalerne, og de har en god fortrolighed med medierne og den hurtige og uhøjtidelige kommunikationsform.

Men det er alligevel vigtigt at have udarbejdet en kommunikationsstrategi. For at sikre, at I alle er enige om, hvor, hvorfor og hvordan I agerer på jeres kanaler.

Med en strategi sætter du ord på, hvad jeres behov og ønsker er for jeres tilstedeværelse på de sociale medier.

Strategien skal beskrive, hvordan I skal få kunderne knyttet til jeres virksomhed, hvordan I skal få dem til at følge jer samt engagere sig med likes, kommentarer eller delinger af indlæg. For eksempel kan du over tid optimere din corporate kommunikation og skabe en større skare af følgere på de sociale medier ved at linke til nyheder på dit website. Du opnår større trafik på dit website og bedre kendskab til din virksomheds ydelser, tiltag eller produkter.

Strategien beskriver samtidig også, hvornår og hvor ofte I ønsker at udgive indlæg. Det kan fx være i forbindelse med lancering af din virksomheds årsregnskab og CSR-rapport, det kan være offentliggørelsen af en publikation. Det kan være i forbindelse med lancering af en ny ydelse eller et nyt produkt. Eller blot for at skabe opmærksomhed på din virksomheds spændende ydelser eller dygtige medarbejdere.

Er der flere medarbejdere, der skal dække arbejdet med din virksomheds tilstedeværelse på de sociale medier, er det også vigtigt at have en klar rollefordeling.

Det er en god idé at starte med at udvikle kommunikationsstrategien. Når den først er udarbejdet, kan I løbende opdatere den, hvis I fx oplever nye behov, nye ønsker fra kunder og stakeholders, eller hvis I ønsker tilstedeværelse på nye sociale medier.

2. Vær til at få fat i

Når du har en virksomhedsprofil på de sociale medier, så forventer kunder, at du er til stede og til at få fat i. At du svarer på deres henvendelser – og ikke i løbet af nogle dage eller uger. Det skal ske inden for kort tid – helst inden for få timer. For tempoet er ofte højt på de sociale medier, og man falder som bruger hurtigt for at give det næste indlæg et klik. Så det handler om at skabe et godt indtryk, mens du har chancen.

3. Husk at udgive indlæg ofte

Der skal ske noget på din profil for at skabe opmærksomhed. Det er vigtigt, at du jævnligt dukker op i kundernes feed, da det øger muligheden for, at kunden husker dig, og aktivt tilvælger dine ydelser, når behovet opstår.

Og når en kunde kommer ind på din profil, vil de få et positivt indtryk af din virksomhed, hvis de kan se, at du ofte udgiver indlæg. Og at du er til stede ved fx at svare på henvendelser.

4. Ha’ en professionel profil

Tilstedeværelse er dog ikke nok. Ligesom med dit website, dit visitkort, din præsentation og din egen fremtræden er førstehåndsindtrykket vigtigt, når du møder kunderne. Dit brand skal fremstå professionelt og i et klart visuel sprog.

Profilbillede og coverbillede skal passe til den enkelte kanal og være en del af jeres visuelle brand. Billederne er nemlig ofte det første, kunderne ser, så de skal med det samme kunne genkende dig og din virksomhed.

5. Giv dit indhold tyngde ved at give noget af dig selv

At have en strategi for, hvornår du udgiver, at være til stede og at se professionel ud, er ikke nok, hvis du ikke har dit hjerte med. Du skal have lyst til at dele. Du skal være ærlig og reel. Og både tekst og det visuelle er afgørende.

Du skal fortælle og dele den spændende historie, den overraskende vinkel, den gode idé eller måske endda det gode køb. Kunden skal føle, at dit indhold har tyngde, er relevant og interessant. De skal føle sig talt til. At du forstår, hvem de er, og hvad de har brug for.

Hav fokus på, hvad du gerne vil opnå. Måske du gerne vil tiltrække nye, dygtige medarbejdere, have flere og nye kunder, sælge mere, informere om et vigtigt budskab, som skal nå ud til borgerne. Vinklerne for kommunikationen kan være mange. Så hold fokus på, hvad du vil sige: højt, klart og tydeligt.

Derudover er det en god idé altid at tilføje noget visuelt til din tekst. For når kunderne scroller igennem deres feed, skal de fanges af netop dit indlæg. Det er billedet, infografikken eller en video, der highlighter dit indhold. Og det er en god idé at variere mellem de visuelle virkemidler, så modtagerne overraskes af budskaberne i et varieret udtryk.

Det er også vigtigt, at kvaliteten er i top. At billederne er af god kvalitet, beskåret til formatet, og at de passer til dit brand og tonen i din virksomhed. Og hvis du fx sikrer, at dit logo er til stede i grafikken, og at farverne er fra din farvepalette, kan modtagerne hurtigere afkode og genkende dig i indlægget.

Alt dette skal gøre, at kunderne har lyst til at følge dig på de sociale medier. At de har lyst til at læse og like dine indlæg og evt. kommentere og på andre måder engagere sig i dine indlæg. Og på denne måde får et tættere forhold til din virksomhed, så de fx benytter sig af dine ydelser og taler godt om dig til andre.

Sådan kan vi hjælpe dig

Hos BGRAPHIC udarbejder vi materiale til de sociale medier for mange af vores kunder. Vi har primært fokus på den corporate kommunikation og præsentation af din virksomhed og dine tiltag.

Vi kan hjælpe dig i gang med opstart på de sociale medier, og så kan du selv overtage den løbende kommunikation og drift, når du bliver fortrolig med de forskellige platforme. Vi kan også træde til, hvis du mangler tid, og så varetager vi upload af indlæg for dig.

Nogle kunder får hele pakken: Vi skaber en kommunikationsstrategi, vi hjælper med idéoplæg, udarbejder det grafiske materiale og hjælper med løbende at uploade indlæg i et tidsinterval, som vi har aftalt med kunden. Andre kunder har brug for enkelte af ovenstående elementer, og så hjælper vi med det. Vi hopper på opgaven netop dér, hvor du har brug for det.

Kontakt os for at høre mere om, hvad vi kan gøre for dig :-)

Sådan får du succes som selvstændig

 

Det kan være skræmmende, grænseoverskridende og nervepirrende at starte som selvstændig. Samtidig kan det dog også være spændende, fantastisk og befriende!

Går du og overvejer, om du skal starte op for dig selv? Birgitte Vestergaard, direktør hos BGRAPHIC startede op som selvstændig for 17 år siden. Og det går stadig forrygende!

Her får du Birgittes fem råd til, hvordan du får succes som selvstændig virksomhed:

1. Plej netværket

Opgaverne kommer, hvis du sørger for at holde dit netværk ved lige og blive ved med at udbygge det. En anbefaling fra en glad kunde eller kollega er fantastisk, og derfor opstår mange opgaver gennem netværket. Mange opgaver kommer fra 2., 3. eller 4. led i dit netværk.

 

2. Bevar overblikket

Det gælder både i dit arbejdsliv og dit privatliv. Som selvstændig kan det være svært at holde styr på, hvornår man arbejder, og hvornår man er privat. Men det er vigtigt at skelne. Det giver en effektiv arbejdsdag, når du arbejder – i løbet af dagen. Og du har ro, når du har fri. Alle skal lade op indimellem.

 

3 : Hold gejsten oppe

Og tillad dig selv en offday. Ingen mennesker er supermennesker, og det er helt normalt, at nogle dage er hårdere end andre. Det er okay! I morgen er det en ny dag, med mulighed for ny energi!

 

4 : Tænk stort

Du skal være realistisk, men du skal samtidig turde tænke stort! Det her er din chance for at skabe en fed virksomhed, lave det, du brænder for, skabe fantastiske løsninger!

 

5 : Få hjælp

Sørg for at få hjælp, før du går omkuld. Det er okay at bede andre mennesker om hjælp. Selvom du er selvstændig, behøver du ikke at kunne alt. Husk at mærke efter, hvad du har brug for. Du kan ansætte dygtige medarbejdere, eller du kan booke hjælp af freelancere til lige dét, du har brug for. Det er fantastisk at arbejde sammen med andre, og du får gode input på dine løsninger.

 

Vi hjælper mange iværksættere

I BGRAPHIC møder vi hele tiden iværksættere. Vi har løbende gang i design af nye logoer, visitkort og websites til nye virksomheder. Ofte kombineret med en SoMe-strategi, så du kommer godt fra start på de sociale medier. Og ofte kombineret med en god og enkel PowerPoint-skabelon, så du nemt kan komme ud og demonstrere, hvad din nye virksomhed kan tilbyde. Det er altid en spændende proces at være med til at forme en forretning.

I mange tilfælde har vi også et sparringsmøde og en workshop i opstarten, hvor vi hjælper med at organisere ydelser eller produkter, definere virksomhedens målgrupper og kommende kunder, samt hjælpe med prissætning af ydelser og struktur på driften af virksomheden.

Går du og drømmer om at blive selvstændig? Så bare få startet! Du kan hurtigt komme ud over stepperne. BGRAPHIC designer gerne en startpakke til dig. Vi vil altid gerne hjælpe nye virksomheder i gang. Ring på 70 22 87 89, og så snakker vi om det hele.

 

Nye udgivelser i nyt design

 

Inden for de sidste måneder har vi udviklet nyt design til alle Danmarks Evalueringsinstituts (EVA) udgivelser, redskaber og præsentationer.

At udarbejde et nyt design foregår altid i god dialog med kunden. Sammen gennemgår vi udfordringer og ønsker. Vi undersøger markedet, konkurrenter, designtendenser – og lytter. På den baggrund udarbejder vi et design, som udvikler kundens brand, inspireret af designtendenser og tilpasset modtagere, og hvad EVA ønsker at kommunikere og stå for som virksomhed. Alt i alt en vigtig opdatering af brandidentitet og visuelt udtryk, der understøtter virksomhedens strategi og udvikling.

Nye tiltag, nyt design

Det nye design er blevet rigtig godt modtaget af EVA’s medarbejdere og er med til at understøtte den formidlingsopgave, der ligger i alle de produkter og redskaber, EVA udvikler. EVA søger hele tiden at optimere deres kommunikation i de relevante kommunikationskanaler. De anvender mange sociale medier og møder deres målgruppe, hvor de i øvrigt er til stede. Det fungerer optimalt, og giver EVA gode resultater.

Læs mere om designløsningerne, og se billeder i vores case