Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Publikation

Stikord

Læs B20-MAGASINET

 

Vi markerer vores 20-års jubilæum ved at publicere vores B20-MAGASIN.

I bladet kan du se eksempler på et udsnit af de designopgaver, som vi har løst for vores kunder. Det er opgaver, som vi er mega stolte af. Det er eksempler, der giver udtryk og indtryk af super gode samarbejder og relationer til vores kunder, som vi værdsætter så højt. Hver dag er en stor fornøjelse. Vi elsker dialogen med dig, og vi kan jo altid vise dig meget mere fra vores arkiver. Det er ret overvældende, hvad der pibler frem.

Vi håber, B20-MAGASINET vil være til inspiration for dig. Vi ønsker dig god fornøjelse med vores blad :-)

DOWNLOAD B20-MAGASINET

 

Jubilæumsmagasin for Peder Lykke Centret

 

50-års jubilæum! Det skal da fejres! Vi har designet et jubilæumsmagasin til Peder Lykke Centret, som udgives på jubilæumsdatoen den 24. august. 

Peder Lykke Centret på Amager består af plejehjem, aktivitetscenter og daghøjskole – og i magasinet kan medarbejdere, beboere og andre interesserede læse nærmere om centrets historie og dets vigtige fokus på mangfoldighed – samt høre hyggelige og spændende beretninger fra både beboere, daglige brugere og medarbejdere. 

Vi har taget udgangspunkt i centrets visuelle identitet og har tilføjet den guld farve, som er så passende til dette guldbryllup for centret.

Stort tillykke :-)

Læs mere om Peder Lykke Centret på www.pederlykkecentret.dk

Læser vi stadig?

 

Ja, det gør vi! Vores læsevaner har måske ændret sig gennem tiden, men vi læser stadig virkelig meget. Vi læser blandt andet for at holde os orienteret om verden omkring os, som underholdning og for at blive klogere. Der er aldrig før blevet skabt så meget viden som nu – viden som skal formidles.

I artiklen her kan du blive klogere på, hvad der skal til for at formidle din virksomheds viden og information så inspirerende og forståeligt som muligt, så du fanger dine læsere med dine budskaber.

HVEM?

Det er altid vigtigt at have for øje, hvem du ønsker at kommunikere med. Du skal definere din målgruppe, og du skal tænke over, hvordan du fanger deres interesse både i din tone of voice og i det visuelle udtryk.

I nogle tilfælde er målgruppen meget bred, eller din udgivelse skal henvende sig til flere forskellige målgrupper. Her er det vigtigt at være skarp på, hvilken målgruppe der skal have hovedfokus, og hvordan man kan tilgodese de øvrige målgrupper i sin kommunikation.

Når du har defineret, hvem din målgruppe er, skal du også tænke over, hvilke medier du bedst kan fange deres opmærksomhed på. Er det fx på de sociale medier, på videnskabelige hjemmesider eller et tredje sted?

HVAD?

Det er også vigtigt at have fokus på, hvad udgivelsen skal formidle. Skal den fx informere, bruges som et opslagsværk eller sælge en vare eller en service? Det er vigtigt, at tekst, struktur og design er med til at skabe det overblik for læserne – så det giver dem lyst til at læse.

Kræver indholdet en stram struktur, eller ønsker man en løsere struktur for at kunne formidle i et lettere tonefald? Hvad skal fremhæves, og hvad skal beskrives yderligere i form af fx bokse, billeder, grafer eller infografik? Disse spørgsmål gælder for både den store publikation og den lille folder.

HVOR?

I dag udgiver vi primært til nettet – ofte som pdf’er. Nogle udgivelser bliver også trykt – fx fordi publikationen skal bruges til en konference, eller fordi håndbogen skal deles ud til en udvalgt medarbejdergruppe. Udgivelsen lever på nettet, hvor den kan søges frem af alle og på alle tidspunkter, og den ligger ikke længere i stakkevis i kælderen. Vi trykker kun det antal, vi skal bruge – det er godt for miljøet.

At udgive til nettet er ligetil, men der er stor kamp om læserens opmærksomhed. Og læser vi egentlig lige så godt i det digitale som i det analoge univers? Vi bliver bedre til det, og vi kan hjælpe til med at give den gode læseoplevelse i det digitale univers – både i den måde vi formidler på, og i den måde vi designer på.

HVORDAN?

Så hvordan får vi så Worddokumentet til at blive til levende formidling?

Designets vigtigste opgave til alle typer af udgivelser er at få indholdet formidlet stringent og forståeligt, men også levende og vedkommende. Det er det, design kan – formidle det komplekse indhold, der måske skal nå forskellige målgrupper, såvel som det hurtige lette budskab. Det drejer sig om måden teksten layoutes på, valg af fotos samt grafiske virkemidler. Og den visuelle oplevelse skal altid være i tæt samspil med budskaberne og indholdets tone of voice. Og så skal designet som oftest tale ind i din virksomheds visuelle identitet og jeres kommunikationsstrategi.

Sørg for læsevenlighed

Der kan være mange udfordringer på vejen til det gode resultat. Vi koncentrerer os altid om, at teksten skal være god at læse – digitalt som analogt – og dér har skriftvalg og tekststørrelser afgørende betydning. Det samlede skriftbillede med dets variationer har stor betydning for, hvordan du bliver ført igennem teksten som læser.

Få styr på dine fotos

Fotos kan også være en udfordring. Hvor mange skal der med, hvad vil vi vise, må man overhovedet bruge billeder med mennesker på – og hvor finder man egentlig det gode motiv, når man nu ikke bare må copy-paste et foto fra Google?

Styrken ved infografik og andre grafiske virkemidler

Derudover indgår datapræsentation også ofte i de lidt større udgivelser – typisk i form af tabeller, alverdens forskelligartede grafer, landkort, procesdiagrammer og lignende. Ofte med varierende udtryk. Her kan design virkelig hjælpe med til at få skabt et ensartet og klart udtryk, så formidlingen styrkes.

Infografik er kommet for at blive – og med rette. Infografik kan nemlig formidle særlige pointer eller vigtige resultater på en hurtig og lettilgængelig måde. Det kan formidle pointer fra den komplicerede graf eller det uoverskuelige procesdiagram, eller det kan sige noget kort, som kan erstatte mange ord. Designede infografikker er også velegnede til budskaber på de sociale medier, hvor formidlingen ofte er i hård konkurrence med lilla enhjørninger og fjollede familiefotos.

Tekst og design samles i ét visuelt udtryk, som skal gøre udgivelsen komplet og sikre den gode læseoplevelse for målgruppen.

 

Så, hvad skal du tænke på, når du skal udarbejde en udgivelse?

  • Hvem er din målgruppe – og hvordan når du den?
  • Hvad er formålet med din udgivelse?
  • På hvilke medier er din målgruppe?
  • Hvordan optimerer du din udgivelse vha. design, så den både rammer din målgruppe, er tro mod dit budskab og fungerer på de rette medier?

Vi kan hjælpe dig med din formidling – kontakt BGRAPHIC for at få vores hjælp :-)

 

PS: Tilgængelighed på nettet
Det er et krav til det meste offentlige kommunikation. Det kan vi også hjælpe dig med :-)

 

Gratis bog om kvinder i ledelse: VIS VEJEN

 

VL107 består af 35 seje ledere, der gerne vil bidrage til FN’s globale verdensmål. Vi har skrevet en bog om ledelse, ligestilling, rollemodeller og netværk.

Vi har i foråret været i dialogmøder og vendt udfordringer og muligheder for kvinder i ledelse. Jeg er både stolt og bare så glad for at dele denne nyhed med jer. Det har været en super spændende proces, og det er blevet et fint indblik i de dygtige damers tanker.

Stor tak til Margrethe Lyngs Mortensen – som kom på idéen – og til Lene Finnemann, som har skrevet bogen. Søren Rønholt har taget de fleste portrætfotos, og jeg har udarbejdet design på bogen.

Bogen ligger til gratis download til dig. Pdf-filen er klikbar og fungerer super godt på tablet. Så her har du lidt læsning til sommerferien. Hvis du har ris eller ros til bogen, så hører jeg gerne fra dig på bv@bgraphic.dk.

God fornøjelse med bogen :-)

KH Birgitte

Download bogen VIS VEJEN

Fokus på integration i nyt inspirationskatalog fra VIVE

 

VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, er god til at sætte fokus på interessante emner. Deres nye inspirationskatalog byder på eksempler på succesfuld integration i både ind- og udland, fx vha. drama, musik og kognitiv gruppeterapi. Kataloget er tiltænkt kommuner og praktikere, som kan lade sig inspirere til at udføre lignende integrationsindsatser.

BGRAPHIC har udarbejdet design på et – for VIVE – nyt publikationsformat: AS5, der både fungerer godt som tryksag og som digital udgivelse til visning på fx tablet og desktop. Vi går dermed i front på udvikling af pdf-filer, der matcher de nye krav fra EU på tilgængelighed. Det er altid en fornøjelse at udarbejde opgaver for VIVE.

Se kataloget og læs mere på www.vive.dk

 

Det går fremad med de nationale mål for sundhedsvæsenet!

 

Danske Regioner, KL og Sundheds- og Ældreministeriet har i dag offentliggjort den første årlige statusrapport på de nationale mål for sundhedsvæsenet.

Og det går fremad på to tredjedele af målepunkterne! Bl.a. er der flere, der overlever kræft, færre får infektioner på sygehusene, og flere patienter er tilfredse med deres behandling.

BGRAPHIC har udarbejdet design på rapporten. Designet rummer flere infografikker og tabeller, hvor man konkret kan se resultaterne og udviklingen for de fælles mål i hele landet. Super spændende projekt – og herligt at være med til at forme fremtiden i det danske sundhedsvæsen. Dejligt, at patienten bliver bragt i centrum. Det er den rigtige vej frem.

Læs rapporten på Sundheds- og Ældreministeriets hjemmeside: www.sum.dk

 

Spændende udspil til taxilovgivningen

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er kommet med et udspil til modernisering af taxilovgivningen.

Vi har udarbejdet design til udspillet, som skulle sættes op som webudgivelse og præsentation i PowerPoint til pressemødet – super spændende og effektiv proces.

Designet er udarbejdet i tråd med ministeriets visuelle identitet – og med flotte illustrationer og infografikker. Læs nyheden og find publikationen her www.trm.dk

Regeringsudspil til bekæmpelse af ungdomskriminalitet

 
Det er altid spændende at se vores opgaver lanceret på alle tv-kanaler og i alle aviser. Denne gang bl.a. på forsiden af Berlingske. Og i bedste sendetid på nyhederne. Justitsminister Mette Frederiksen og socialminister Manu Sareen offentliggjorde udspillet “En ungdom uden kriminalitet” ved en pressekonference onsdag den 22. april 2015.

BGRAPHIC har udarbejdet designet til publikation, der opstiller 11 initiativer, som skal styrke indsatsen mod ungdomskriminalitet. Vores fokus har været på at udarbejde en publikation, som på flot og overskuelig måde præsenterer de 11 initiativer, samtidig med at tonen holdes i regeringens design.

Det har været en spændende og betydningsfuld opgave, som vi er glade for at have bragt til verden :-)