Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Infografik

Stikord

Læser vi stadig?

 

Ja, det gør vi! Vores læsevaner har måske ændret sig gennem tiden, men vi læser stadig virkelig meget. Vi læser blandt andet for at holde os orienteret om verden omkring os, som underholdning og for at blive klogere. Der er aldrig før blevet skabt så meget viden som nu – viden som skal formidles.

I artiklen her kan du blive klogere på, hvad der skal til for at formidle din virksomheds viden og information så inspirerende og forståeligt som muligt, så du fanger dine læsere med dine budskaber.

HVEM?

Det er altid vigtigt at have for øje, hvem du ønsker at kommunikere med. Du skal definere din målgruppe, og du skal tænke over, hvordan du fanger deres interesse både i din tone of voice og i det visuelle udtryk.

I nogle tilfælde er målgruppen meget bred, eller din udgivelse skal henvende sig til flere forskellige målgrupper. Her er det vigtigt at være skarp på, hvilken målgruppe der skal have hovedfokus, og hvordan man kan tilgodese de øvrige målgrupper i sin kommunikation.

Når du har defineret, hvem din målgruppe er, skal du også tænke over, hvilke medier du bedst kan fange deres opmærksomhed på. Er det fx på de sociale medier, på videnskabelige hjemmesider eller et tredje sted?

HVAD?

Det er også vigtigt at have fokus på, hvad udgivelsen skal formidle. Skal den fx informere, bruges som et opslagsværk eller sælge en vare eller en service? Det er vigtigt, at tekst, struktur og design er med til at skabe det overblik for læserne – så det giver dem lyst til at læse.

Kræver indholdet en stram struktur, eller ønsker man en løsere struktur for at kunne formidle i et lettere tonefald? Hvad skal fremhæves, og hvad skal beskrives yderligere i form af fx bokse, billeder, grafer eller infografik? Disse spørgsmål gælder for både den store publikation og den lille folder.

HVOR?

I dag udgiver vi primært til nettet – ofte som pdf’er. Nogle udgivelser bliver også trykt – fx fordi publikationen skal bruges til en konference, eller fordi håndbogen skal deles ud til en udvalgt medarbejdergruppe. Udgivelsen lever på nettet, hvor den kan søges frem af alle og på alle tidspunkter, og den ligger ikke længere i stakkevis i kælderen. Vi trykker kun det antal, vi skal bruge – det er godt for miljøet.

At udgive til nettet er ligetil, men der er stor kamp om læserens opmærksomhed. Og læser vi egentlig lige så godt i det digitale som i det analoge univers? Vi bliver bedre til det, og vi kan hjælpe til med at give den gode læseoplevelse i det digitale univers – både i den måde vi formidler på, og i den måde vi designer på.

HVORDAN?

Så hvordan får vi så Worddokumentet til at blive til levende formidling?

Designets vigtigste opgave til alle typer af udgivelser er at få indholdet formidlet stringent og forståeligt, men også levende og vedkommende. Det er det, design kan – formidle det komplekse indhold, der måske skal nå forskellige målgrupper, såvel som det hurtige lette budskab. Det drejer sig om måden teksten layoutes på, valg af fotos samt grafiske virkemidler. Og den visuelle oplevelse skal altid være i tæt samspil med budskaberne og indholdets tone of voice. Og så skal designet som oftest tale ind i din virksomheds visuelle identitet og jeres kommunikationsstrategi.

Sørg for læsevenlighed

Der kan være mange udfordringer på vejen til det gode resultat. Vi koncentrerer os altid om, at teksten skal være god at læse – digitalt som analogt – og dér har skriftvalg og tekststørrelser afgørende betydning. Det samlede skriftbillede med dets variationer har stor betydning for, hvordan du bliver ført igennem teksten som læser.

Få styr på dine fotos

Fotos kan også være en udfordring. Hvor mange skal der med, hvad vil vi vise, må man overhovedet bruge billeder med mennesker på – og hvor finder man egentlig det gode motiv, når man nu ikke bare må copy-paste et foto fra Google?

Styrken ved infografik og andre grafiske virkemidler

Derudover indgår datapræsentation også ofte i de lidt større udgivelser – typisk i form af tabeller, alverdens forskelligartede grafer, landkort, procesdiagrammer og lignende. Ofte med varierende udtryk. Her kan design virkelig hjælpe med til at få skabt et ensartet og klart udtryk, så formidlingen styrkes.

Infografik er kommet for at blive – og med rette. Infografik kan nemlig formidle særlige pointer eller vigtige resultater på en hurtig og lettilgængelig måde. Det kan formidle pointer fra den komplicerede graf eller det uoverskuelige procesdiagram, eller det kan sige noget kort, som kan erstatte mange ord. Designede infografikker er også velegnede til budskaber på de sociale medier, hvor formidlingen ofte er i hård konkurrence med lilla enhjørninger og fjollede familiefotos.

Tekst og design samles i ét visuelt udtryk, som skal gøre udgivelsen komplet og sikre den gode læseoplevelse for målgruppen.

 

Så, hvad skal du tænke på, når du skal udarbejde en udgivelse?

  • Hvem er din målgruppe – og hvordan når du den?
  • Hvad er formålet med din udgivelse?
  • På hvilke medier er din målgruppe?
  • Hvordan optimerer du din udgivelse vha. design, så den både rammer din målgruppe, er tro mod dit budskab og fungerer på de rette medier?

Vi kan hjælpe dig med din formidling – kontakt BGRAPHIC for at få vores hjælp :-)

 

PS: Tilgængelighed på nettet
Det er et krav til det meste offentlige kommunikation. Det kan vi også hjælpe dig med :-)

 

Regeringstiltag for røgfrit liv for børn og unge

 

Regeringen og Sundheds- og Ældreministeriet præsenterer i dag et oplæg til en handleplan mod rygning.

Oplægget indeholder otte tiltag, som skal være med til at sikre et røgfrit liv for børn og unge – det drejer sig bl.a. om røgfri skoletid, skjulte tobaksvarer og prisstigning på cigaretter.

BGRAPHIC har udarbejdet infografik og roll-up til ministerens præsentationen på Rysensteen Gymnasium i København, hvor de otte tiltag er blevet præsenteret på flot og overskuelig vis.

Læs mere på sum.dk, regeringen.dk og på Sundheds- og Ældreministeriets Twitter-konto @DKsundhed.

Styrk din visuelle kommunikation med video

 

Skal du præsentere noget nyt for dine kunder? Skal du forklare et produkt eller en service? Der er mange måder, du kan nå dine kunder – og video har mange fordele.

  • På en kort og enkel måde kan du fange modtageren og forklare komplicerede budskaber med en kombination af tekst, illustration, speak og levende billeder.
  • Korte teasere og videoer er noget af det, der tiltrækker mest opmærksomhed, klik og delinger på de sociale medier – hvor du kan møde dine kunder både inden for og uden for arbejdstiden.
  • Længere præsentationsvideoer kan være den perfekte indledning til din PowerPoint-præsentation eller give et hurtigt og professionelt indtryk af virksomheden på dit website.
  • Du behøver ikke nødvendigvis gå all in med en video. Små, enkle animationer kan også fange opmærksomheden og illustrere centrale pointer på en velfungerende og professionel måde.
  • Videoer kan desuden løfte hele din virksomheds kommunikationsindsats, fordi de kan anvendes på alle digitale platforme, infoskærme og messestande m.m.

Vi kan hjælpe dig gennem hele processen

Vi kan give dig grundig rådgivning i, hvordan du når dine kommunikationsmål mest effektivt med video – eller springe til og hjælpe dig dér, hvor du har brug for det.

Vores proces kan fx se således ud:

  • På et opstartsmøde finder vi frem til den video- eller animationsløsning, der passer bedst til dit behov og budget.
  • Vi udarbejder et visuelt koncept og storyboard. Efterfølgende skriver vi manuskript til tekster og/eller speak i samarbejde med dig.
  • Vi udvikler og designer det illustrative univers, så det passer ind i jeres eksisterende visuelle identitet.
  • Hvis det er relevant, samarbejder vi med dygtige filmfotografer eller motion graphic-designere.
  • Vi sørger for speak, undertekster og baggrundsmusik, hvor det er relevant.
  • Til sidst redigerer og versionerer vi videoen, evt. med tekstning, så den er optimeret til de forskellige formål og platforme, du ønsker.

Og så har du en eller flere færdige videoer klar til brug :-)

Mulighederne er mange. Vi guider dig på vej og hjælper med at tage de rigtige beslutninger for dit brand og dit visuelle koncept. Så du kommer i mål med dine vigtigste budskaber.

Klik her for at se eksempler på videoer, vi har udviklet for bl.a. Movia, Rambøll og Sundheds- og Ældreministeriet.

 

Har dine PowerPoint-præsentationer brug for en makeover?

 

Hos BGRAPHIC lægger vi vægt på, at det skal være nemt for dig at kommunikere dine budskaber effektivt på en visuelt flot måde – også når du har travlt.

Her er vores fem bedste tips til, hvordan du får en flot og velfungerende PowerPoint-præsentation:

1 : Få en professionelt designet PowerPoint-skabelon

Det bedste udgangspunkt for effektive PowerPoint-præsentationer er at få designet en skabelon, hvor jeres virksomheds visuelle identiet, farvepalette og typografi er designet og indbygget i alle slides. Det er både muligt at få lavet en helt enkel skabelon, hvor I udfylder indholdet fra gang til gang, eller en mere kompleks skabelon med slides, der er specialdesignet til at understøtte jeres kommunikation inden for specifikke områder og pointer.

Det er vigtigt, at jeres skabeloner er gode værktøjer, der er velfungerende til jeres formål. En god skabelon er unik for jeres virksomhed og opfylder jeres behov, når I kommunikerer til jeres forskellige målgrupper og interessenter.

2 : Understøt dine budskaber med specialdesignet infografik og professionelle billeder

I stedet for mange ord kan en infografik, illustration eller det gode foto være en fantastisk hjælp til at kommunikere et budskab – også når det gælder en mundtlig præsentation. Det er muligt at designe PowerPoint-skabeloner på en måde, så tabeller, diagrammer og andre informationer fra Excel altid står med korrekte farver og typografi.

Ved andre typer af infografik med mere komplekse budskaber som fx landkort og procesbeskrivelser vil det være en fordel at få dem udført professionelt, så jeres informationer og pointer får et markant udtryk. Design og infografikker bør samtidig understøtte jeres visuelle identitet og brand. Illustrationerne vil kunne anvendes på tværs af alle platforme, programmer og især til de sociale medier og jeres website. En billedbank med flotte og professionelle fotos kan også være en stor hjælp i det daglige arbejde.

3 : Skab liv med animationer og videoer

PowerPoint har også indbygget mange muligheder for animation, der kan være med til at skabe en mere dynamisk præsentation. Fra den helt enkle, gradvise afsløring af tekster inden for samme slide til mere komplicerede animationer af indhold og små filmsekvenser. Dette kræver selvfølgelig mere forarbejde og oftest professionel hjælp. Videopræsentationer af virksomheden, produkter, processer eller lignende kan være til glæde for alle medarbejdere på tværs af din virksomhed og kan bruges som en god ice-breaker, der introducerer virksomheden eller emnet, mens du får en fornemmelse af tilhørerne ved din event.

4 : Bryd systematikken

Ved længere præsentationer vil det være en god idé, at skabelonen indeholder muligheden for at lave små pauser undervejs med helsides fotos, citater eller refleksionsspørgsmål til tilhørerene. Det giver dig en pause i præsentationen og en mere varieret oplevelse for dine tilhørere.

5 : Det er nu, du skal skifte fra 4:3-format til 16:9

16:9 er den nye standardstørrelse på PowerPoint-præsentationer. Formatet passer til TV-skærme og de fleste fremvisere. Din skabelon i 16:9 skal udarbejdes på ny, da du ikke kan konvertere fra det ene format til det andet, uden at din præsentation kommer ud af proportioner. Så hvis du stadig bruger 4:3-format, er det på tide at skifte.

Vi har ekspertisen

BGRAPHIC har stor erfaring med at designe PowerPoint-skabeloner, infografikker, professionelle billeder og videoer, så de fungerer som effektive kommunikationsværktøjer, der er unikt designet og udviklet for dig og din virksomhed. Præsentationerne er jeres dynamiske og digitale brochure, der skal styrke jeres brand og jeres kommunikation. Ring på 70 22 87 89, og lad os vende mulighederne for dig og din virksomhed.

Se eksempler på PowerPoint-skabeloner, vi har lavet for vores kunder.

Styrk kommunikationen og spar tid med specialdesignede Word-skabeloner

 

I denne guide får du en kort introduktion til, hvordan du kan vælge de rigtige skabeloner til jeres mest oplagte og strategisk vigtige typer af kommunikations- og marketingmateriale.

Skabeloner er især velegnet til kommunikations- og marketingmateriale med ensartet indhold eller opbygning. Her er først de vigtigste typer af skabeloner, som du bør kende:

Dokumenter til din daglige korrespondance

Basisdokumenterne i Word er fx skabeloner til al jeres korrespondance, notater, referater, dagsordner og lignende. Skabelonerne kan designes og programmeres som enkle dokumenter med jeres visuelle identitet. Det er let at udvikle en vifte af skabeloner til materialer, I selv skal kunne producere med kort varsel. Det kan være forsider til mapper, navneskilte til konferencer, invitationer og programmer til events.

Dokumenter til dine udgivelser

Word-skabeloner er også velegnede til større rapporter og publikationer såsom årsrapporter, CSR-rapporter, produktbeskrivelser, kataloger og faktaark osv. Skabeloner til udgivelser kan tilføjes avanceret indhold som billeder, bokse, faktabokse, citater, infografikker, grafer og diagrammer, der sikrer et ensartet og professionelt udtryk hver gang. Indhold, der skabes i Word, Excel eller PowerPoint, kan anvendes på tværs af programmerne og platforme. Excel kan fx styles med fonte og farver fra din visuelle identitet, så dine diagrammer altid har den korrekte styling, når de trækkes ind i Word eller uploades på dit website.

Dokumenter med avancerede funktioner

Avancerede skabeloner kan anvendes til at effektivisere eller ligefrem automatisere de mere rutineprægede dele af kunderejsen. Det kan være blanketter, kontrakter eller omfangsrige dokumenter til udbud eller tilbud, der indeholder en blanding af specialproduceret og standardiseret indhold. Skabelonerne kan optimeres med avancerede funktioner, så de trækker indhold fra databaser og “alt det med småt” såsom juridiske forbehold og disclaimers, så det bliver et smart værktøj i dit daglige arbejde.

De tre kategorier har forskellige styrker og kan anvendes til at optimere forskellige dele af jeres virksomhed og kommunikationsbehov.

Hvordan vælger du de rigtige skabeloner til de mest oplagte kommunikationsopgaver?

I bør investere i skabeloner dér, hvor I får den største positive effekt for jeres virksomhed – både i forhold til arbejdsproces og effektivisering. Før du starter et skabelonprojekt, bør du derfor overveje følgende spørgsmål:

  • Hvilke typer af kommunikations- og marketingmateriale er strategisk vigtigst for jer?
  • Kan indholdet med fordel disponeres og indarbejdes i en skabelon?
  • Hvor ofte skal I anvende skabelonerne?
  • Hvor avancerede skabeloner kan du og dine kolleger håndtere?

De enkle skabeloner vil hurtigt kunne implementeres og anvendes af alle medarbejdere i virksomheden, mens de mere avancerede og effektive skabeloner kræver medarbejdere på superbrugerniveau og oplæring.

Hos BGRAPHIC er vi eksperter i at designe skabeloner til MS Office-pakken. Vi rådgiver og hjælper jer med at afklare, hvor avancerede skabeloner I rent faktisk har behov for. Vi designer skabelonerne, så de understøtter jeres kommunikation og marketing bedst muligt. Ring på 70 22 87 89 og hør mere om mulighederne.

Find eksempler på Word-skabeloner, vi har designet for andre virksomheder i digitale cases.

Det går fremad med de nationale mål for sundhedsvæsenet!

 

Danske Regioner, KL og Sundheds- og Ældreministeriet har i dag offentliggjort den første årlige statusrapport på de nationale mål for sundhedsvæsenet.

Og det går fremad på to tredjedele af målepunkterne! Bl.a. er der flere, der overlever kræft, færre får infektioner på sygehusene, og flere patienter er tilfredse med deres behandling.

BGRAPHIC har udarbejdet design på rapporten. Designet rummer flere infografikker og tabeller, hvor man konkret kan se resultaterne og udviklingen for de fælles mål i hele landet. Super spændende projekt – og herligt at være med til at forme fremtiden i det danske sundhedsvæsen. Dejligt, at patienten bliver bragt i centrum. Det er den rigtige vej frem.

Læs rapporten på Sundheds- og Ældreministeriets hjemmeside: www.sum.dk

 

Sig det med infografik

Hvis det kan måles og vejes, så kan det tegnes!

Infografik kan være med til at formidle et komplekst budskab. Det kan highlighte, hvad du særligt lægger vægt på. Det kan uddybe en information. Vise en proces. Skabe overblik over en organisation, et forløb, en strategi, en forretningsplan. Du kan sætte tal i forhold til hinanden, enten som grafer, figurer eller som elementer, der belyser størrelsesforhold, procentvis fordeling eller lignende.

 

Hvor kan man bruge infografik?

Infografik er en efterspurgt vare hos os. I de fleste briefinger indgår infografik som en del af opgaven. Det kan både være til digitale opgaver, fx PowerPoint, Prezi, til indhold på websites, film og til sociale medier. Eller det kan være til tryksager, fx årsberetninger, CSR-rapporter eller præsentationsmateriale.

 

Designprocessen

Ofte starter en opgave med et manus og en idéskitse fra dig, og så udvikler det sig i designprocessen. Noget kan tegnes, og noget kan ikke. En god regel er, at hvis det kan måles og vejes og sættes i forhold til hinanden, så kan vi tegne det.

Infografik har den fordel, at det også kan animeres. Så hvis du er på de digitale medier, så kan infografikken vises i en kort filmsekvens, og du får hurtigt spredt dit budskab.

Når vi skal udarbejde infografik til dig, så er det smart, at du leverer følgende til os:

  • Formål med, hvad du vil kommunikere > vi skal forstå, hvad du vil sige
  • Manus med præcise tal > vi skal ikke gætte os til tallene
  • Skitse til, hvad processen skal vise > prøv selv at tegne det op i en simpel skitse
  • Ønsker til farver > har du en farvepalette i CMYK og/eller RGB?
  • Ønsker til, hvor mange platforme du vil anvende grafikken på > så kan vi forberede levering i de rigtige millimeter eller pixelformater, og så ved vi, hvor stor detaljeringsgrad vi skal arbejde med

Når du først kommer i gang med at anvende infografikker, kan du nok slet ikke stoppe. Det er vanedannende og fungerer super godt i forhold til at sprede dit budskab på sociale medier.

 

Få dit helt eget bibliotek med infografikker

Over tid kan vi opbygge et bibliotek af infografikker for dig til de forskellige platforme – alt sammen udviklet i din virksomheds identitet, så infografikken er med til at løfte dit brand og din kommunikation.

Mulighederne er mange, og vi kan hjælpe dig i mål med det, du har brug for.
Ring til os på 70 22 87 89 – så kan vi vende løsningsmulighederne sammen med dig.

 
Bliv inspireret ved at kigge på nogle af de infografikker, vi tidligere har udarbejdet

 

Innovative visitkort til COI

Der opstår nye standarder for visitkort. De skal naturligvis indeholde din kontaktinformation. Efterhånden kan du faktisk forkorte informationen og evt. undgå den fysiske adresse – fordi verden er meget mere digital, og det er online, du ”mødes” med dine samarbejdspartnere.

Hvis du undgår den fysiske adresse – så behøver du ikke at få nye visitkort, når du flytter. Dine kontakter kan altid gå ind på dit website eller i din mailsignatur og se, hvor virksomheden fysisk holder til.

 

Skab opmærksomhed med innovative visitkort

For Center for Offentlig Innovation (COI) har vi tænkt kreativt og innovativt i designet på deres nye visitkort. Hvert visitkort har personlige og sjove infografikker, som er tilpasset hver medarbejder. Visitkortene er både med til at understøtte COI’s brand og den enkelte medarbejders personlighed, kompetencer og interesser. Det giver max effekt, når du udleverer kortene og skaber en super start på en god dialog – nærmest samleobjekter for dine kontakter :-)

 

Vi designer den helt rigtige løsning til dig

BGRAPHIC kan udvikle en unik designløsning til dig. Vi hjælper dig til at få kvaliteten i top på den fysiske produktion. Det første indtryk skal udstråle kvalitet, og du vil få præsenteret din virksomhed professionelt og tjekket. Vi kan altid udvikle et design, der understøtter din forretning, og vi kan hurtigt få en løsning i mål for dig og din virksomhed.

For større virksomheder kan vi lave et programmeret setup, hvor du løbende kan bestille og genbestille visitkort online. Du kan få færdigtrykte visitkort leveret på 1-2 arbejdsdage. Og du kan bestille i mindre oplag – fx 100 stk. pr. medarbejder – i forskellige sprogversioner, hvis I rejser meget rundt internationalt.

Ring til os på 70 22 87 89, og hør mere om de mange muligheder :-)

Du kan se flere billeder af COI’s visitkort og visuelle identitet på vores case om COI