Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Grafisk design

Stikord

Skal dit budskab præsenteres indbydende og professionelt?

Design, der gør en forskel

Uddannelse, infrastruktur, sundhed, innovation og miljø. Det er blot nogle af de temaer, vi gennem årene har udarbejdet design- og kommunikationsløsninger til. Det er vigtige områder, som har betydning i hverdagen for os alle.

Design kan bevæge verden og sætte din dagsorden

At sætte en dagsorden kan kræve flere måder at kommunikere på til forskellige interessenter. På dagen skal vi sammen med dig sikre, at alle de digitale værktøjer og kommunikationsplatforme går op i en højere enhed.

Design og værktøj skal løbende udarbejdes, udvikles og opdateres. Det sker i takt med, at de vigtige temaer sættes på dagsordenen – at der foretages nye undersøgelser, at der drages nye konklusioner, og at der tages nye politiske beslutninger.

En del af vores opgave er at sikre, at der altid er en rød tråd i designet. At designet optimeres til den enkelte kommunikationsopgave, og at det udvikler sig og følger med tiden – hele tiden. Der skal være en klar sammenhæng mellem alle virksomhedens materialer, og alt design skal kontinuerligt holde det samme høje niveau. Det sikrer en troværdighed og professionalisme, som er meget vigtig for at få budskaberne ud til politikere, forvaltning og den brede offentlighed.

Lange kunderelationer

Vi har mange gode og lange kunderelationer. De lange samarbejder har mange styrker. En af de vigtigste er måske, at vi som designbureau får et dybdegående kendskab til virksomheden og designet. Vi har en historik sammen – i designudviklingen og i virksomhedens aktiviteter – og altid super dialog med de enkelte medarbejdere i virksomheden. Det kendskab og tætte samarbejde er med til at sikre stærke, succesfulde og holdbare designløsninger.


Vi er en del af Danmarks største infrastrukturprojekt

En af de kunder, vi har et langt og godt samarbejde med, er Femern A/S. Femern A/S blev i 2009 udpeget til at gennemføre forberedelser, undersøgelser og projektering af Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland.

Vi har siden da stået for at udarbejde mange forskelligartede design- og kommunikationsløsninger for Femern A/S. Bl.a. danmarkshistoriens nok største VVM-redegørelse, infografikker og udstillingsmateriale til Femern A/S’ infocentre.

Læs mere om vores samarbejde med Femern A/S på vores website:
Designopgaver for Femern A/S og Udstillingsmateriale for Femern A/S


Der er guld i genbrug

En anden kunde er Vestforbrænding, Danmarks største affaldsselskab. Vestforbrænding arbejder for at forbedre miljøet ved hjælp af genbrug og effektiv udnyttelse af energi.

Vi har gennem tiden stået for designløsninger til bl.a. kampagnemateriale, som skal vejlede og hjælpe borgere til bedre affaldssortering. Materialet har både udsendt til borgere og opstillet på Borgerservice hos de 19 kommuner, som ejer Vestforbrænding.

Læs mere om vores samarbejde med Vestforbrænding på vores website:
Affaldskampagne for Vestforbrænding og Sikkerhedsfolder for Vestforbrænding

 

Ud over de nævnte eksempler har vi lange kunde relationer med bl.a. Danmarks Evalueringsinstitut, Center for Offentlig Innovation og Sundhedsstyrelsen. Vi er stolte af at være med til at udarbejde design til så mange, vigtige og aktuelle dagordener.

Læs mere om vores løsninger til disse og andre kunder her på websitet.

Læser vi stadig?

 

Ja, det gør vi! Vores læsevaner har måske ændret sig gennem tiden, men vi læser stadig virkelig meget. Vi læser blandt andet for at holde os orienteret om verden omkring os, som underholdning og for at blive klogere. Der er aldrig før blevet skabt så meget viden som nu – viden som skal formidles.

I artiklen her kan du blive klogere på, hvad der skal til for at formidle din virksomheds viden og information så inspirerende og forståeligt som muligt, så du fanger dine læsere med dine budskaber.

HVEM?

Det er altid vigtigt at have for øje, hvem du ønsker at kommunikere med. Du skal definere din målgruppe, og du skal tænke over, hvordan du fanger deres interesse både i din tone of voice og i det visuelle udtryk.

I nogle tilfælde er målgruppen meget bred, eller din udgivelse skal henvende sig til flere forskellige målgrupper. Her er det vigtigt at være skarp på, hvilken målgruppe der skal have hovedfokus, og hvordan man kan tilgodese de øvrige målgrupper i sin kommunikation.

Når du har defineret, hvem din målgruppe er, skal du også tænke over, hvilke medier du bedst kan fange deres opmærksomhed på. Er det fx på de sociale medier, på videnskabelige hjemmesider eller et tredje sted?

HVAD?

Det er også vigtigt at have fokus på, hvad udgivelsen skal formidle. Skal den fx informere, bruges som et opslagsværk eller sælge en vare eller en service? Det er vigtigt, at tekst, struktur og design er med til at skabe det overblik for læserne – så det giver dem lyst til at læse.

Kræver indholdet en stram struktur, eller ønsker man en løsere struktur for at kunne formidle i et lettere tonefald? Hvad skal fremhæves, og hvad skal beskrives yderligere i form af fx bokse, billeder, grafer eller infografik? Disse spørgsmål gælder for både den store publikation og den lille folder.

HVOR?

I dag udgiver vi primært til nettet – ofte som pdf’er. Nogle udgivelser bliver også trykt – fx fordi publikationen skal bruges til en konference, eller fordi håndbogen skal deles ud til en udvalgt medarbejdergruppe. Udgivelsen lever på nettet, hvor den kan søges frem af alle og på alle tidspunkter, og den ligger ikke længere i stakkevis i kælderen. Vi trykker kun det antal, vi skal bruge – det er godt for miljøet.

At udgive til nettet er ligetil, men der er stor kamp om læserens opmærksomhed. Og læser vi egentlig lige så godt i det digitale som i det analoge univers? Vi bliver bedre til det, og vi kan hjælpe til med at give den gode læseoplevelse i det digitale univers – både i den måde vi formidler på, og i den måde vi designer på.

HVORDAN?

Så hvordan får vi så Worddokumentet til at blive til levende formidling?

Designets vigtigste opgave til alle typer af udgivelser er at få indholdet formidlet stringent og forståeligt, men også levende og vedkommende. Det er det, design kan – formidle det komplekse indhold, der måske skal nå forskellige målgrupper, såvel som det hurtige lette budskab. Det drejer sig om måden teksten layoutes på, valg af fotos samt grafiske virkemidler. Og den visuelle oplevelse skal altid være i tæt samspil med budskaberne og indholdets tone of voice. Og så skal designet som oftest tale ind i din virksomheds visuelle identitet og jeres kommunikationsstrategi.

Sørg for læsevenlighed

Der kan være mange udfordringer på vejen til det gode resultat. Vi koncentrerer os altid om, at teksten skal være god at læse – digitalt som analogt – og dér har skriftvalg og tekststørrelser afgørende betydning. Det samlede skriftbillede med dets variationer har stor betydning for, hvordan du bliver ført igennem teksten som læser.

Få styr på dine fotos

Fotos kan også være en udfordring. Hvor mange skal der med, hvad vil vi vise, må man overhovedet bruge billeder med mennesker på – og hvor finder man egentlig det gode motiv, når man nu ikke bare må copy-paste et foto fra Google?

Styrken ved infografik og andre grafiske virkemidler

Derudover indgår datapræsentation også ofte i de lidt større udgivelser – typisk i form af tabeller, alverdens forskelligartede grafer, landkort, procesdiagrammer og lignende. Ofte med varierende udtryk. Her kan design virkelig hjælpe med til at få skabt et ensartet og klart udtryk, så formidlingen styrkes.

Infografik er kommet for at blive – og med rette. Infografik kan nemlig formidle særlige pointer eller vigtige resultater på en hurtig og lettilgængelig måde. Det kan formidle pointer fra den komplicerede graf eller det uoverskuelige procesdiagram, eller det kan sige noget kort, som kan erstatte mange ord. Designede infografikker er også velegnede til budskaber på de sociale medier, hvor formidlingen ofte er i hård konkurrence med lilla enhjørninger og fjollede familiefotos.

Tekst og design samles i ét visuelt udtryk, som skal gøre udgivelsen komplet og sikre den gode læseoplevelse for målgruppen.

 

Så, hvad skal du tænke på, når du skal udarbejde en udgivelse?

  • Hvem er din målgruppe – og hvordan når du den?
  • Hvad er formålet med din udgivelse?
  • På hvilke medier er din målgruppe?
  • Hvordan optimerer du din udgivelse vha. design, så den både rammer din målgruppe, er tro mod dit budskab og fungerer på de rette medier?

Vi kan hjælpe dig med din formidling – kontakt BGRAPHIC for at få vores hjælp :-)

 

PS: Tilgængelighed på nettet
Det er et krav til det meste offentlige kommunikation. Det kan vi også hjælpe dig med :-)

 

National undersøgelse om kvalitet i danske børnehaver

 

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) står bag den netop udkomne undersøgelse af kvaliteten i de kommunale børnehaver i Danmark – den første nationale undersøgelse af sin slags.

BGRAPHIC har i tæt samarbejde med illustrator Camilla Thyrring Ludvigsen udarbejdet et designunivers til den nationale undersøgelse.

Læs om undersøgelsen på www.eva.dk og i medierne, fx hos www.politiken.dk.

BGRAPHIC har vundet designkontrakt med EU-selskabet ESPON

Det er med store glæde, at BGRAPHIC nu indleder samarbejdet med ESPON i Luxembourg. Vi har indgået en 3-årig kontrakt, hvor BGRAPHIC skal udarbejde ESPONs grafiske designopgaver.

 

Vi er allerede i gang

Vi ser frem til samarbejdet med ESPON. Vi vil tilstræbe at forny og udvikle ESPONs design på bedste vis. Vi har allerede været til opstartsmøde i Luxembourg og mødt alle de nye kontaktpersoner.

Det skal nok blive spændende at arbejde sammen med en international kunde, der har så meget viden om Europas forskellige lande. Vi ser allerede mange muligheder for, hvordan vi kan skabe smukt design og god kommunikation for ESPON og deres samarbejdspartnere.

Der følger mere nyt med cases og gode eksempler på opgaverne her på websitet, når vi har noget, vi kan vise frem for jer alle :-)

 

Hvem er ESPON?

ESPON står for European Spatial Planning Observatory Network. Det er et fælleseuropæisk netværk ejet at alle EU’s medlemslande samt Island, Lichtenstein, Norge og Schweiz.

ESPONs formål er at fremme og skabe et europæisk statistisk overblik, så politiske aktører og stakeholders i EU kan tage kvalificerede beslutninger og dermed skabe udvikling, videndeling og samarbejde med myndigheder og andre politiske aktører i EU. ESPON publicerer deres viden ved bl.a. at producere og formidle landkort, statistik, rapporter og løbende information om fx arbejdsløshed, migration, befolkningstæthed, aldersfordeling og meget mere.

Læs mere om ESPON

BGRAPHIC præsenterer: BGRAPHIC NEWS

 

Hej med dig!

BGRAPHIC har netop lanceret sit første nyhedsbrev BGRAPHIC NEWS.

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her på websitet i tilmeldingsformularen i højre side. Eller via dette link.

BGRAPHIC NEWS vil komme til din mailboks nogle gange om året med nyheder, tips & tricks og gode råd om design, branding og kommunikation.

Vi hører altid gerne fra dig, hvis du har spørgsmål, ris og ros, eller hvis der er ting, som du synes, vi skal uddybe for dig.

Vi håber, at du vil synes godt om vores nyhedsbrev. Og hvis du allerede får for mange mails, kan du naturligvis afmelde dig igen – det respekterer vi jo fuldt ud :-)

 

E-mailskabeloner i APSIS

BGRAPHIC NEWS er i øvrigt også et eksempel på det nye samarbejde, vi har indledt med APSIS om design af e-mailskabeloner og udsendelse af e-mails til forskellige mailinglister og målgrupper ved intern eller ekstern kommunikation. Det kan fx være nyhedsbreve, tilbud med e-handel via link til webshop og generel online markedsføring. Det er et super redskab, som kan være et godt værktøj for dig i din daglige kommunikation med dine interessenter.

God fornøjelse og giv endelig lyd, hvis du har brug for design- og kommunikationshjælp, så er vi her for dig :-)

De bedste hilsner fra
BGRAPHIC

 

Nyt website for BGRAPHIC

 
Nu har vi taget vores egen medicin og fået udarbejdet et nyt website for os selv. Vi er stolte af at kunne vise vores cases på en ny og bedre måde. Det nye website udtrykker langt bedre, hvad vi arbejder med i dag.

Digitale medier er blevet omdrejningspunktet i alle virksomheders kommunikation. Det er den store telefonbog, hvor du altid kan finde dét, du søger.

Tag en tur rundt på websitet og se alle vores fine cases og referencer. Vi leverer grafisk design, koncept og branding til alle platforme.

Vi hører gerne fra dig på telefon 70 22 87 89, hvis du har spørgsmål til os, eller hvis du ønsker en uddybning af en af vores cases. Den enkelte opgave eller løsning er jo unik og tilpasset den enkelte kundes behov og ønsker. Så der er mange gode grunde til, at de forskellige løsninger er endt, som de er.

God fornøjelse!