Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Vestforbrænding – Affaldskampagne

Der er guld i genbrug og affaldssortering

Vestforbrænding er Danmarks største affaldsselskab. Vestforbrænding arbejder for at forbedre miljøet ved hjælp af genbrug og effektiv udnyttelse af energi i de 19 kommuner, som ejer selskabet.

BGRAPHIC har udarbejdet kampagnemateriale til de fire kommuner: Vallensbæk, Ishøj, Furesø og Ballerup – så borgerne bliver godt informeret om, hvordan de skal sortere mere af deres affald til genanvendelse. Idéen bag samarbejdet mellem kommunerne er, at de kan optimere økonomien i afhentningen af affaldet, da skraldebilerne nu kan køre på tværs af kommunegrænserne.

Hvordan får man nye vaner?
Det er jo aldrig nemt at lave nye vaner, så kampagnen skal både anspore, informere og hjælpe borgerne til at forstå, at sortering af affaldet er vigtigt – både i forhold til miljøet og økonomien i selve affaldshåndteringen. Og så skal vi jo alle forstå, at der faktisk er guld i genbrug. Hvis affaldet bliver sorteret korrekt, kan vi genbruge meget mere, end vi tror til nye produkter og gode formål.

Flere steps i kampagnen
Kampagnen består af følgende tiltag: Brev med en folder med information om kampagnen og vigtigheden af sortering til genanvendelse. Derefter har alle husstande modtaget nye affaldsbeholdere med bedre sorteringsmuligheder. Der er også udarbejdet en inspirationsfolder til sortering i hjemmet samt en faneinddelt sorteringsguide – begge for at gøre affaldssorteringen så nem og overskuelig som mulig i hverdagen. Borgerne har modtaget labels med ikoner for de forskellige affaldstyper –  så de har nemt ved at sortere affaldet – både indendørs og udendørs.

Materialet er udarbejdet i et nyt og elegant design. Fokus i designopgaven har været at udarbejde et holdbart design, som brugerne har lyst til at se på hver dag, når de håndterer deres affald. Det skal fungere logisk og informativt for alle borgere: unge, ældre, flere nationaliteter, affaldssorteringsentusiaster … og dem der ikke er så glade for forandringerne… for man skal jo lige få plads til tre affaldsbeholdere på grunden. Til gengæld slipper man for at køre på genbrugspladsen så ofte. Derudover skal kampagnematerialet være interessant og overskueligt, så brugerne får øjnene op for genanvendelse og har lyst til at være med til at støtte miljøet ved at sortere til genbrug.

Læs mere om Vestforbrænding på www.vestfor.dk

 


Lignende cases